måndag 20 juni 2011

Stickning och värk i arm

Det här med stickning. Det här med stickning är inte lätt. Alls. Av flera anledningar. Jag lärde mig sticka i höstas. Via internet. Och mor. I telefonen. Nästan lite synd att inte någon tog ett foto av eländet. Intrasslad i garn och stickor framför dataskärmen. Med telefonluren fastklämd under hakan. Förmodligen med håret åt alla håll. Svärandes. Fräsandes. Förbannad min idioti mitt i allt. Hur i hela fridens dagar kan man komma på att lära sig sticka i vuxen ålder? Utan något som helst tidigare intresse för garn, stickor, mönster, nål, tråd, tyg och allt annat som hör syslöjden på skolan till. I vuxen ålder liksom. Bara att läsa ett mönster. Det var som grekiska. Jag fattade ingenting. Det gör jag fortfarande inte. Men jag lärde mig. Att sticka raggsockar. Men första paret gick det inte så bra med. När det väl var klart. När man inte vet något om garn kan det bli lite tokigt. Finns det något som kan gå fel så gör det det. Garanterat! Om du undrar vad jag menar går det att läsa om fadäsen här. Trots detta har jag fortsatt. Men nu är jag lite mer noga att läsa tvättrådet innan jag köper garn. Hur många par jag stickat? Har faktiskt tappat räkningen. Så många par har det blivit i alla fall.


När semestervädret är grått kan man sticka. Mycket och länge. Speciellt när åskan envist mullrar till och från. Just nu försöker jag sticka ett par barnsockar. Kanske passar de till en tvååring. Kanske passar dom maken. Man vet aldrig.
Det blir tråkigt att sticka samma hela tiden. Jag skulle vilja lära mig att sticka annat. Men vad? Nu varierar jag den vanliga sockstickningen med en försöksvariant. Det är lite roligare så. Men det gör ont. Så förbenat ont. I armen. Armeländet som värkt i snart tre år. Borde jag opererat den? Borde jag gjort det? När jag hade chansen. Eller är det så att jag borde avstå stickningen. Ett tag. Så armen får fortsätta läka. Om den gör det. Men hur kul är det? Att bara sitta. Rätt upp och ner. Vad gör man då?   

1 kommentar:

  1. Värk är inte roligt. Att sticka kan vara nödvändigt! Ett tips är att se över utrustningen. Det kan vara milsvids skillnad mellan sträva metallstickor och smidiga (lite dyrare) trästickor där garnet löper utan anstränging...Garn kan ju också vara mer eller mindre smidigt.
    Att läsa och följa mönster är inget kul, det kan man säkert också få värk av...

    SvaraRadera