onsdag 22 juni 2011

Konsten att skriva mycket utan innehåll.

Farbrorn vi köpte huset av tittade förbi i går. När jag fortfarande sov. Han lämnade fisk och en dvd. En dvd på vårt bröllop. Han är snäll farbrorn. Väldigt snäll. När jag hade masat mig ur sängen tittade vi på filmen. Jag och ungarna. Vi skrattade. Mer än en gång. Mycket har hänt. Sedan vi gifte oss. Maken och jag. Det var en fin film.


Kanske är det därför vi försöker njuta av varje dag. Även om vissa dagar är lättare att njuta av än andra. Som i går. I går var det en tråkig dag. En dag som var väldigt lång. Som nästan aldrig tog slut. Det fanns ingenting roligt att göra. Allt kändes bara tråkigt. Jag lät som barnen. "Åååå, det är såå tråkigt. Jag har ingenting att göra". Det fanns massor att göra. Om man ville. Jag ville inte. Det var bara tråkiga saker. Som att städa tvättstugan. Det är tråkigt. Väldigt tråkigt. Men det borde göras. Medan man fortfarande kommer in. Men jag hade ingen lust. Alls.


I dag är en annan dag. En dag med nya förutsättningar. Som visserligen hade kunnat börja lite senare. Det hade uppskattats. Av både mig och tonårsdöttrarna. Vi blev väckta. Av en ylande Äsch. Klockan åtta! När man har sommarlov. Det är tidigt. Vem som orsakade ylningen? Målaren. Han som ska bättra på de brister som fortfarande finns kvar. Efter två år. Nu är inte han ansvarig för att det drog ut på tiden. Inte alls. Målaren är en bra kille. Som vill att allt ska bli bra. Men åtta på morgonen....


Snart är det midsommar. Det behövs ingen kalender för att veta. Det märker man på utetemperaturen. Känns nästan som höst. Kallt, blåsigt och regnigt. Regnet kom på tvären i går. Det är inte kul. Det är bara kallt och tråkigt.
Jag är inte den som vill ligga och steka på en strand. Det är jag inte. Men jag vill kunna sitta på altan och njuta av att det är sommar. Utan att frysa. Nu gäller det att hitta på annat att göra. Något som håller en varm.


Jag har stickat. Det har jag. Inte konstigt att armen värker. Så stickningen får vara ett tag. I alla fall tills jag köpt mer garn.

Snyggt snarat av ena tonårsdottern

Kanske fiske kan vara något. Det vet jag att det är. Något alltså. Det är rogivande. När man sitter vid en sjö och tittar på ett guppande flöte. Det är helt fantastiskt gott. Fisken man får upp alltså. Inte själva fisket. Men att sitta vid en sjö när det blåser. Nja, jag vet inte det jag. Fast kanske. Kanske man skulle packa ryggsäck och fiskeväska. Och ge sig iväg.

1 kommentar:

  1. Finns inget vilsammare än fiske, ett guppande flöte
    något varmt och gott i thermosen.
    Limpsmörgås med prickig korv, ost och skinka.
    Limpa är ju inte ens gott,
    Hmm, men just då i den stunden.
    Ang ont i armen.....
    Har du prövat att virka....
    Inte lika tunnrott för armarna.

    SvaraRadera