torsdag 8 december 2011

Förberedelser

Oavsett vart man vänder blicken så bakas det. Inför jul. Hur mycket fikabröd äter man på julafton? Egentligen. Vi äter inte en enda kaka. Det enda i kakväg som kan tänkas slinka ner är bitar av det då sönderslagna pepparkakshuset. Jag menar. Man äter som man inte sett mat på ett år och vet att det inte kommer serveras någonting mer ätbart på minst fem månader. Magen är skrämmande nära att spricka. På riktigt. Eller så pyntas det med tomtar, kulor, ljus och gud vet alla olika arrangemang. Juligt ska det vara. Överallt. Här får julen vänta. Här sker inga förberedelser. Överhuvudtaget. Här snoras det. I mängder. Yngsta dottern har snorat. Maken har snorat. Ena tonårsdottern har snorat. Så naturligtvis är det jag som snorar nu.
Hur mycket snor får det plats i ett huvud? Den frågan ställde jag till andra tonårsdottern. Svaret? Det beror på hur mycket annat man har i huvudet. Med andra ord var mitt huvud tomt förut. Jag har tagit upp det tidigare. Hur illa jag tycker om att vara sjuk. Att ligga hemma är inte något jag tycker om. Alls. Det är helt enkelt inte min grej. Ibland har man inget val. Jag vet! Men......

Vi var på julmarknad förra helgen. Yngsta dottern var med. Och släpptes lös. Med en kompis. Lite kul måste man få ha som barn. Att strosa runt själv är spännande. Tydligen. Hon hittade en gissningstävling. Hon gissade. Och blev uppringd i dag. Hon vann! Julbord för två. Ska bli spännande att se vem hon tar med sig.  

2 kommentarer:

  1. Ett extra julbord slinker väl alltid ner. Eller...?
    Var högsta vinsten att slippa äta julbord?

    SvaraRadera
  2. Julbord funkar alltid! Om du frågar mig. För yngsta dottern var det nog högsta vinsten när maken köpte hennes två "biljetter". Hon är - kan man säga lite petig i maten.

    SvaraRadera