torsdag 15 september 2011

Knölar, mössor och party

Alltså hur mycket snor får det plats i en näsa? Verkar vara obegränsat. Efter tre dagars snorande, hostande, halson och total utmattning börjar jag bli less. Väldigt less.


Googlade fram en blid på snorpapper. Orkar helt enkelt inte fota min egen hög. Om jag haft ork hade jag fotat knölen jag fått framför höger öra. Vad sjutton kan det vara? Kände i måndags att jag var lite svullen. Men kände ingenting när jag gapade. I dag kan jag knappt gapa utan att det gör ont. Väldigt ont. Kan det vara förkylningen som hittat en egen liten plats att hänga på?

Tonårsdöttrarna närmar sig vuxenlivet med stormsteg. Med samma hastighet som det blåser ute alltså. Nu börjar sista-året-aktiviteter-på-gymnasiet rada upp sig. När en annan tog studenten. För så där en trehundra år sedan. Då var det under några intensiva veckor på vårterminen allt skulle ske. Mössprovning, studentfester, klädinköp och studentbal. Nu börjar det nästan samma dag höstterminen drar igång. Mössprovningen är inte bara en utprovning för att se vilken storlek man ska ha på mössan. Nej då. Nu ska man välja vad det ska stå på mössan. Vilket mönster man ska ha på insidan. Vilka färger det ska vara på utsidan. Om man vill ha en inbyggd kamera i mössan. Vilket "plutt" man vill ha framtill. Valen är oändliga.

Jodå, bilden är framgooglad

Dessutom ska det vara studentfester. Många. Ofta. Och gärna. Första festen är redan i dag. På en torsdag. Stackars lärare som ska stå ut med dessa studentfixerade elever ett helt läsår. Tänk dig lukten i klassrummen i morgon. Ett gäng dagenefterstinkande, gäspande, tjattrande och fnissande blivande studenter senare går det nog inte att vara där utan att själv få en promillehalt långt över det tillåtna. De är ju myndiga. 18 år. I Sverige får man supa sig redlös på krogen då. Man får inte gå in på Systembolaget och köpa alkohol. Det får man inte. Men på krogen. Där får man köpa så mycket alkohol man vill. Det känns bra med tydliga och raka regler.

Nu ska jag ta en tur förbi spegeln. Igen. För att titta hur mycket större knölen framför örat blivit. För den växer. Sakta men säkert. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar