tisdag 16 augusti 2011

Hallonkräm i armar

Att jobba i en äldre skola har sina fördelar. Faktiskt. Man kan hitta så många lustiga saker. Speciellt om det finns ett skolmuseum. Och det gör det naturligtvis på "min" skola. Är det någon som vet vad det här som jag hittade i dag är?
Med locket stängt ser den ut så här.


Den är förhållandevis stor. Det låg några pärmar intill. Som jag naturligtvis flyttade på för att bara få med lådan på bilden. Skulle tro att det utan problem går att lägga i ett gäng pärmar. Kanske är den så hög som ett A4-papper. Kanske.
Så här ser den ut med locket öppet.


Så. Vad är detta? Någon som vet? Rätt svar kommer när ni gissat färdigt.

Hallonkrämen i armarna har fått en välbehövlig vila över natten. Så. Tanterna kavlade upp tröjärmarna i dag också. För att försöka bringa någon ordning i det kaos vi skapade i går. Om det var möjligt? Se själv.


Var sak på sin plats. Luftigt och fint. Ja. Gitarren på bordet ska naturligtvis inte vara där. Den hamnade där efter luftfärden kollegan bjöd den på. När hon var klar. Hon drog av ett riff innan vi gick hem. Det var så gardinerna stod rätt ut ett tag. Så mycket svängde det. Och som hon sjöng. Det kvinnliga adamsäpplet fladdrade på hennes hals. Inte ett öga var torrt. Ståpälsen sträckte sig från nagelbädden på tårna till hårsäckarna längst upp på huvudet. Det blev lite konsertstämning. Med tända ljus. Naturligtvis. Visserligen med en ack så liten publik. Jag. Men ändå. Vilket ös!
Vid det här laget sitter förmodligen inte kollegan ner längre. Misstänker att hon står rakt upp. I någon sorts givakt. Röd i ansiktet. Beredd på strid. Beredd att ta till orda i kommentatorsfältet. För att förneka. Förneka det jag just berättat om. Säga att det aldrig hänt. Att jag ljuger. Det kan hon väl få göra. Kommentera alltså. Men jag ljuger. Jag gör verkligen det. Ingenting hände. Men håll med om att det hade varit häftigt om hon verkligen hade spelat och rockat loss. Det hade det. Men nej. Det enda vi roat oss med i dag är att plocka, plocka, plocka och åter plocka. Varvat med lite kastning av diverse skräp. Så nu är det fint. Väldigt fint.


Nu ska det bara planeras. Inför hösten. Inför skolstarten.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar