tisdag 28 juni 2011

Om felprioriteringar

Det är varmt i dag. Det är det. Men det var inte lika varm mitt på dagen. Endast 24 grader. Och mulet. Alltså väljer vi att baka muffins. Hur vi tänkte då vet jag inte. Men det var nog mest jag som inte tänkte hela vägen. Som vanligt. Tänkte inte hela vägen när smeten skulle göras heller. I stället för tre teskedar vaniljsocker blev det nio! Hur jag tänkte? Inte alls. Trodde det var bakpulver jag slevade i. Eftersom andra tonårsdottern redan hade rört ner vaniljsockret. Men.....


Många muffins blev det. Hallon, blåbär, choklad, naturell, hallon/blåbär, blåbär/choklad och hallon/blåbär/choklad. Det blev mer smet än jag trodde. Vilket var tur. Vi slapp vara ute i det fina varma vädret.


Ena tonårsdottern blev sugen på blåbärspaj. En sån där allt-i-ett-paj. Mitt i muffinsbaket.


Yngsta dottern och hennes kompis drabbades av skaparglädje. Mellan fyrhjulingsturerna. Trollkläder skulle sys och klistras ihop.


Mitt i högsommarvärmen. Liksom. Men vad gör väl det när man har sommarlov.

Sedan ringde ena tonårsdotterns mobil. Ojoj. Det lät som den aldrig gör det annars. Tro mig. Det gör den. Om inte annat plingar det av sms. Mest hela dagarna. Men nu var det en kompis som satt i knipa. Som behövde hjälp. Mitt i muffinsbaket. Vad gör vi då? Naturligvis åker vi till undsättning. Det går bra att kalla oss Räddningspatrullen.


Med föräldrarna i annan land är det bra att ha vänner. Hur är det man säger? I nöden prövas vännerna. Nu kommer grabben hem i alla fall. Från sommarjobbet. Måste vara ett av de bättre. Han är med bakom kulisserna. Vilken föreställning det gäller? En midsommarnatts dröm. I år igen. I fjol jobbade tonårsdöttrarna med det. Och hade hur kul som helst. Har du inte sett den och har vägarna förbi Ragunda tycker jag du ska köpa dig en biljett och se den. Så det så! Inte nog med att du får se Sven Wolter, Kim Andersson och andra mer eller mindre kända skådespelare in action. Du gör det från Sveriges första (enda?) vridläktare.


Som publik åker man runt under föreställningen. Man följer skådespelarnas förflyttningar och scenen förändras. Utan avbrott. Det enda avbrott som kan bli är när tåget kommer. Då "fryser" skådespelarna i sina rörelser och orkestern spelar "tågmusik". Som sagt. Har du inte köpt biljett? Gör det! Packa sedan picknickkorgen och ladda för en magisk afton. Med fantastisk utsikt.


Aftonbladets journalist Staffan Heimerson skrev en mördande artikel om Ragunda. Bland annat gjorde han sig lustig över Döda Fallet, som namn. Han har verkligen inte en aning om vad som sker där. Kanske man borde samla till en biljett och skicka den. Så han fick se. Se hur levande bygden är.

1 kommentar:

  1. Mumsiga "felprioriteringar" måste jag säga att det ser ut att vara....
    Ganska skönt att vara inne när det är HETT ute.
    Å tänka,
    ääh,
    Kallas semester, tror jag...
    ELLER ?

    SvaraRadera