lördag 16 april 2011

Surt sa räven. Eller kanske var det jag.

Jag är på uruselt humör idag. Riktigt sur! Faktiskt. Att städa borde vara bra. När man är på dåligt humör. Tycker jag. Men det är det inte. Jag blir om möjligt på ännu sämre humör. Så nu är jag inte lätt att ha att göra med. Alls. Tycker klockan skulle vara halvvägs in på eftermiddagen. Så man får lägga sig snart. Så dagen är över. Slut. Förbi. Jo, hej du. Fem i elva. Alltså inte ens lunchtid. Så blir det när man vaknar tidigt. För tidigt för att det ska vara roligt. Man hinner med så in i bängen mycket. På en förmiddag. Jag har städat, fixat marinaden inför kvällens grillning och lagt köttet i den, diskat, tvättat, planterat nya frön, tagit fram mer mat, bäddat, slagit in paket, rensat kylen och tagit reda på tvätt. På en förmiddag. VA?! Har man inte något liv?

Jo, det var det där med min odling. För den observanta är det uppenbart. För oss andra kommer här ett förtydligande. Ett planterat frö gror. Grodden blir cirka fem centimeter. Sen dör den. Ett planterat frö gror. Grodden blir cirka fem centimeter. Sen dör den. Ett planterat frö gror. Grodden blir cirka fem centimeter. Sen dör den. Och så har det varit de senaste veckorna. HELA TIDEN! Nu har jag alltså satt nya frön igen. Skam den som ger sig. Men fortsätter det inte växa den här gången köper jag plantor. Färdiga. Tror jag.

Mer mat var jag tvungen att ta fram också. Och snabbtina på något hälsosamt sätt. För att kunna förena det upptinade med köttet som redan ligger i marinad. Efter ett telefonsamtal stod det klart. Maken hade bjudit hem halva byn på middag. Bara så där. Liksom.

Att slå in paket är alltid lika roligt. Att slå in paket till tonårsdöttrarna brukar vara kul. I år är det med lite blandade känslor. Tonårsdöttrarna blir myndiga döttrar. Väldigt snart. Det betyder att jag bara har ett barn kvar. Stopp! Jag vet vad du tänker. Vad du nästan säger rakt ut i luften. Att ens barn alltid är ens barn. Oavsett ålder. Men låt mig få prata klart. Eller i alla fall skriva klart. Jag kommer ha ett barn. Denna fyrbarnsmor. Ett barn. Resten vuxna. Tre stycken. Varav den ena inte ens bor och jobbar i Sverige. Hur kunde det bli så? Så fort menar jag. Inte har väl jag åldrats i samma takt? Det har jag väl inte? Visst är det väl så att barnen växer ikapp oss föräldrar!? Så är det. Så det så.

Det här med att rensa kylen. Jag undrar. Hur är det hos er? Är det alltid en och samma person som åker på att ta ut gamla äckliga matrester ur kylskåpet? Eller? Här är det jag. Nio och en halv gång av tio. Och jag är trött på det. Skittrött. Faktiskt. Lika trött som jag är på att ingen annan i denna familj kan torka av ett bord efter sig. Att ingen kan göra rent handfatet. Att jag förväntas serva alla. Utan uppmuntran. Om maken eller någon av tonårsdöttrarna har dammsugit, plockat ur diskmaskinen eller dammtorkat får jag alltid höra det. Förmodligen för att jag ska klappa på huvudet och säga "vad duktig du varit". Men vem f#n klappar mig på huvudet? Vem är tacksam för att jag finns? VA?
Hahahahaha, snacka om att jag är på dåligt humör. Vilket inlägg det blev. Riktigt surt. Men det känns bättre nu. Så. Tack. Tack för att du lyssnade/läste. Nu ska jag plocka ur diskmaskinen. För andra gången i dag.       

3 kommentarer:

  1. Jag har läst och förstår precis hur det känns. Jag var också rätt irriterad när jag klev upp. Hade/har massor att göra,ingen lust och naturligtvis ingen som klappar en på huvudet heller. Hotell kallas såna här inrättningar. Gick och hämtade hunden och då blev det lite bättre.

    SvaraRadera
  2. I morgon är det en ny dagjävel! Den kanske blir bättre :-)

    SvaraRadera
  3. Usch ja! Har en bonusdotter som fyller arton i höst. Läskigt, hemskt och "Herregud hur gick det här till!!!" är vad det är!

    Ang dina plantor, du har inte försökt googla på det? Det känns som ett symtom nu, borde finnas en lösning på.
    Vad behöver de för fukt i jorden, vilken typ av jord, hur mycket solsken/inte solsken? Kan det finnas någon lösning där? *blev totalengagerad nu*

    Kram och hoppas du får en bättre dag idag!

    SvaraRadera