onsdag 23 mars 2011

Jomenvisstserruatt.....

....här är det som vanligt. Ingen internetuppkoppling alls söndag-tisdag. Det betyder att vi inte haft tv eller hemtelefon heller. Kul? INTE!! Är skapligt less nu. Telefonköandet kan jag vid det här laget. Men nu förvånade dom mig. Jag blev kopplad både hit och dit. 40 minuter och tre! telefonköer senare var felet anmält och skickat till "mina" supportnissar och jag var lagom uppretad. En av de jag pratade med försökte nämligen sälja på mig en annan tjänst, inom samma koncern. Eftersom de jag har inte fungerar så bra. Hur tänkte hon där? Det ringer en kund som är hyfsat missnöjd med vissa av deras tjänster. Jaha. Då tar vi och erbjuder henne några till. Som om. Liksom. När hon dessutom var totalt ovillig att hjälpa mig lösa problemet jag hade. Måste säga att det är väldigt nära en uppsägning nu. Med omedelbar verkan. Har aldrig varit så nära faktiskt.

Bilden är lånad här

Jag åkte på jobbet efter allt telefonköande. Jobbade och gjorde lite nytta i alla fall. Fick ett sms från internetleverantören på eftermiddagen. En större driftstörning låg bakom vår uteblivna uppkoppling. Teknikerna jobbade på för fullt. Felet skulle beräknades vara åtgärdat klockan 14, dagen efter. Vad var det man brukade säga? Jo. Just det. Tack för det televerket!
Kommer hem efter jobbet och släpper bomben. "Vi blir utan tv och internet en kväll till". "Jaja", suckar maken. "Vi har inget vatten nu", lägger han till. Där och då dog jag. En liten stund. Hallå 2011!! Inget internet, ingen hemtelefon, ingen tv och nu då - inget vatten. "Men för faaan", skrattsuckar jag. "Är det inte lika bra att de klipper strömmen också?". "Så det blir någon utmaning", mummlar jag på vägen in mot köket. Efter några timmar var vattnet tillbaka. Läckan var hittad och lagad. Tack och lov!
Tisdag och iväg på jobb. Fick ett nytt sms av internetleverantören. Nu beräknades felet vara åtgärdat klockan 17. Visserligen samma dag men med garderingen att det kanske kunde dra ut på tiden. Uppdateringar fanns att läsa på internet. Hahahaha!! Det var ju det där med internetuppkopplingen då.
  
Bilden är lånad här

Tisdag kväll fick vi tillbaka internet. I en ordentligt seg variant. Teknikerna måste ha hällt sirap med klumpar i ledningarna. Tv har vi däremot inte. Att surfa runt på internet är inte direkt att tänka på. Faktiskt. Det går på tok för långsamt. Att ladda upp en sida som innehåller bilder är nästan omöjligt.

Bilden är lånad här

Den där teknikern som var hit och sa att tv och tvättstugelampa störde ut det mesta här i huset ringde mig på onsdag. För att höra hur det hade fungerat för oss efter förra felet. Förra felet! Jodå. Vad svarar man? Det fungerade bra fram till nästa fel. Så svarade jag. Han skulle undersöka saken. Via ett telefonmöte han skulle vara med på. Kul för han. Vi sitter fortfarande här med ett mer än lovligt segt internet, ingen tv och en hemtelefon som inte är att lite på. Men möta på du. Gör det. 
Tänk om någon av dessa tekniker eller supportnissar kunde komma på tanken att förse oss med en mobil uppkoppling. Som vi kunde använda när det fasta inte fungerar.

Som om det inte räckte. Jag sa i ett överilat ögonblick något som jag faktiskt inte menade. Jag gjorde inte det. Menade vad jag sa alltså. Att dom skulle kapa strömmen. Jag menade inte det. Det gjorde jag inte. Det var bara något jag sa i affekt. Pfft. Strömmen försvann på tisdag kväll. I flera timmar. Ååååååå. Hur ska de kunna laga internetuppkopplingen utan ström?


Vi kommer aldrig få tillgång till cyberrymden igen. Alla har förmodligen gått ut ur Big Brother-huset innan vi kan se på tv. Men. Det finns en fördel. Inte en enda telefonförsäljare kan nå oss.
Strömmen försvann någon timme mitt på dan i dag också. Suck. Dubbelsuck.

Efter några kvällar utan tv och internet kan jag säga så här. Kvalitetstid med familjen är överskattat. När det blir så många timmar. Vi var nyligen till fjälls också. Så vi har umgåtts. Mycket. Det räcker. Nu ser vi fram mot en kväll i soffan. Med slötittande på tv:n. Med ungdomar som hänger över dataskärmen. När det nu kommer hända.  

2 kommentarer:

  1. Skönt att du skriver ett inlägg då och då när tekniken fungerar :-D. Ett tips är att ta fram stickning och garn innan man blir fullständigt tokig och tappar allt tålamod på folk runtomkring ;-)
    Fast det är svårt att sticka i stearinljussken förstås ;-)

    SvaraRadera
  2. Stickningen har faktiskt åkt fram. Blev lite inspirerad av dig, ska försöka mig på handledsvärmare. Hur jag ska få till en söt kant är för mig ett problem. Jag kan inte virka!

    SvaraRadera