onsdag 23 februari 2011

Vad gjorde du i natt?

Jag var på studiebesök. Utefter vägen. Djupt inne i skogen. I en större stad. I en hytt. Ett impulsbeslut som resulterade i en vaken natt.

Timmerhögar ser vi lite här och där. Dom bara ligger där. Som ett gigantiskt plockepinn. Efter vägen. Översnöade.

Jag var med och tog bort några timmerhögar i natt. Eller det var ju inte jag som tog bort dom. Jag tittade mest bara på.
När timmret lastas på bil och vagn gungar det i hytten. Ibland mer, ibland mindre. En sövande gungning. Mitt i svarta natten. Ute i skogen. Bland miljoner älgar. Det är säkert. Det finns hur många älgar som helst där ute i skogen. Jag såg spår efter tusentals. Kanske inte riktigt tusentals då. Men efter många.

När bilen är lastad åker man till någon timmerindustri och lossar. Heter det timmerindustri? Nåväl. Där finns det regler. På vad man får göra och inte. Som passagerare får man inte åka med in. Man får alltså inte ens sitta i lastbilen. Ingen får sitta i lastbilen under lossning. Säkerhetsföreskrifter heter det. Föraren måste dessutom ha hjälm. När han/hon står utanför bilen. Som om det skulle hjälpa. Vad kan en plasthjälm göra om ett gäng timmerstockar kommer farandes? Uppifrån.

Efter tre timmars sömn och en snabbtitt i backspegeln kan jag konstatera följande: jag hade roligt i natt! Jag kommer garanterat åka med fler gånger. Om jag får. Men frågan är om det inte får lov att bli dagtid. I alla fall en gång. Det är så svårt med fotograferingen i mörker.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar