lördag 29 januari 2011

Vackra ting

Livets röda tråd. Så fin, så röd. Så poetiskt av mig. Skämt och sido. Jag tyckte faktiskt det blev lite läckert.

Byns hembygdsgård brukas inte speciellt mycket vintertid. Men den är väldigt vacker i vinterskrud.

En amaryllislök på jobbet vaknade helt plötsligt till liv. Den blev aldrig bortstädad efter förra julen. Vilken tur!

Lilla röda stugan. Den står på skolområdet och har använts som sagostuga, fikastuga, tomtestuga och mysstuga. Den är fin. Det finns både bakugn och öppen spis i den. Det är kul när eldstäder fungerar.
Soteld är aldrig kul. Det var vi med om en gång. Med våra elever. Det var inte alls kul. Speciellt inte när man har baxat in en elev i rullstol i stugan. Paniken växte kan jag tala om. Flickebarnet kom fort ut ur stugan. Mer eller mindre hoppandes i rullstolen. Sedan stod jag brandvakt. Inte en sotare fanns hemma på byn. De var spridda för vinden. Så det var bara att stå där och vakta. Vakta så inga barn gick in. Vakta så det inte började brinna i stugan. Inga barn gick in. Det började aldrig brinna. Lilla röda stugan står kvar. Men den används inte vintertid längre.  

Glasögon är beställda. Två par! Nu jäklar ska jag se. Kanske inte nödvändigtvis bra ut. Men jag ska se.
Det här med att välja glasögon är inte lätt. Alls. Det blev två helt otippade par. Omgivningen kommer stå med gapande munnar. Förvånat tittande.

3 kommentarer:

  1. Gör inte som pappa bara och använd båda paren samtidigt!! Man ser inte bättre för det...

    SvaraRadera
  2. Åh, två par! Lite avis nu. Stod på synsam häromdagen och önskade att jag kunde beställa två. En annan dag kanske. :)

    Härligt att få en stund över och hinna kika in igen! :D

    SvaraRadera
  3. Helena: Vad jag hörde så blev det tre par använda samtidigt, om man räknar skyddsglasögonen :-)

    Ingrid: Specsaver, jag säger bara Specsaver. Två till priset av ett. :-D Roligt att höra av dig igen!

    SvaraRadera