måndag 3 januari 2011

Ännu en dag.

Det blev ingen lufsning i dag. Ingen promenad heller. Väldigt dumt. Om man vill bli av med sin båtboj alltså. Då är det verkligen jättedumt. Jag tröstar mig med clementiner. Det är gott. Jättegott.


Det är så fint ute i vår natur vintertid. Det behövs bara lite solsken för att det ska bli snudd på magiskt. För att man ska bli religiös, om man inte redan är det. Nej, jag har inget emot religiösa. Inget alls. Jag lovar! Det är bara ett uttryck jag använder. Det känns mer rumsrent att säga så än att börja prata om orgasmer och andra mindre barnvänliga ord. Nu är inte mina barn de mest rumsrena men det kanske finns andra som är det. Som är inne här och kikar runt.
På tal om mindre rumsrena uttalanden. Ena tonårsdottern fällde en kommentar i går som vi skrattade gott åt. Länge. Och mycket. Hon skulle säga något i stil med "nu blev mamma ilsk". Det blev inte riktigt så. Det blev mer "mamma är pilsk"! Det roligaste var att hon inte fattade vad hon sa. Inte förrän jag frågade om hon inte tyckte det blev lite fel. Att det lät lite tokigt. Där och då blev tonårsdottern ganska röd i ansiktet. Väldigt röd faktiskt. Och jag och maken skrattade gott. Väldigt gott. 

På lördag är det fiskepremiär på en sjö en bit från oss. Äntligen! Nu kan man bara hoppas att termometern visar på lite bättre grader än den gjort de senaste två åren. -32 är inte fiskevänligt. Eller fiskevänligt. Det är svinkallt helt enkelt. I fjol bet maken och jag ihop. Vi klädde på oss och åkte ändå. Idioter. Kan jag tro att en del tänker nu. Men det var inte så korkat som man kan tro. Sjön ligger högt. Väldigt högt. Så pass högt att det var betydligt mildare där. Endast -17. Riktigt varm. Om man jämför med -32. Annars är -17 ganska kallt det också. Speciellt om man ska hålla på med maggotar och annat slisk. Det mesta med fiske är ju slisk. Om man ska vara ärlig. Jag tycker om att fiska. Det gör jag. Men inte att ta i levande fisk. Icke! Att ha något okontollerat sprattel i handen har jag bara inte. Ajabaja, inte tänka på sånt nu! Nu pratar vi fiske. Inget annat. Så det så. 
                 

Bilderna är naturligtvis lånad på internet

Maskar och maggotar tar jag inte heller i. Av precis samma anledning som jag inte tar i fiskar. Okontrollerat sprattel. Sånt befattar jag mig inte med. Har blivit en fena på att trä på mask eller maggot på kroken med hjälp av peangen. Helt perfekt. Inget sprattel. Inget klet. 
Det bästa med fisket är naturen och avkopplingen. Att sitta med ett metspö eller pimpelspö i handen och bara tomstirra rakt ut är ren avkoppling.
  

1 kommentar: