tisdag 7 december 2010

Toalettbesök vid väg 87

Jag har varit på turné. Enda dagen det gick att vara ute utan att näshåret frös till is. Då satte jag mig i bilen och åkte till en stad där det gjorde det. Smart? Nopp. Nödvändigt? Jopp. 


Det finns en mack vid vägen mot staden. Den macken är väldigt trevlig att besöka. Där finns det mesta. Allt man kan behöva och allt man inte visste man behövde. Det finns en toalett där. Det är bra. Den behövs. Ibland. Den här gången behövdes den. Jag lovar.
För att komma in till toaletten behöver man en nyckel. Det är inget konstigt. Så är det på fler mackar. Men jag undrar om det är lika vanligt med en så udda nyckelring?


Nyckeln sitter alltså fast i kängan! Sommartid tror jag nyckeln sitter fast i en badtoffel. Det är inte utan att man kommer ut med ett brett leende över hela ansiktet när man fått nyckeln i sin hand. Kan tänka mig att en och annan mackbesökare drar på smilbanden när de ser en hysteriskt pinknödig person komma steppandes med en känga i näven.



Toaletten i sig är lika rolig den. Väggarna är prydda med diverse tidningsurklipp, olika djurhorn, plastblommor, annonser från svunna tider, fina bilder, roliga bilder, handskrivna lappar samt några tacknotiser från tacksamma toalettkunder. Toaletten är även känd och omtyckt bland kändisar på turné läste jag i ett tidningsurklipp.
Jag gillar toaletten. Skarpt. Rekommenderar ett besök där. På macken i Stugun.

Vad jag gjorde i staden? Staden som är med på nyheterna var och varannan dag. Staden som invaderats av parasiter. Staden man blir sjuk av vattnet i. Jo, ena tonårsdottern hade träff med en doktor. Igen. Den här gången var det en ögondoktor, ja, jag vet att det heter ortoptist, som skulle säga sitt gällande hennes huvudvärk. Summa summarum, vi behöver inte åka dit igen. 

En och annan julklapp inhandlades men fokus ligger just nu på födelsedagspresenter. Yngsta dottern fyller år på söndag. Ja, hon är född i december. Vad är det med det? Sent på året? Nära jul? Ja. Men det är nog inte så dumt. Tror jag. När andra barn får vår och sommarkläder i födelsedagspresent får vår dotter det ändå. Likadant med cykel, rullskridskor och andra sommarleksaker. Hon får dom ändå. Det är ju inte så att vi sparar tills hon fyller år. Liksom. Då är det nog värre för höstbarnen. De har fått alla sommarrelaterade saker och det som hör vintern till brukar man ju få till jul. Så vad får höstbarnen? Förutom höstkläder? Kanske myndige sonen kan berätta. Han som är höstbarn. Jag vet att jag mest fick mjuka paket när jag var yngre. Förutom den gången jag fyllde 15 år. Då fick jag en moped! Det var kul. I några veckor. Sedan kom snön.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar