torsdag 16 december 2010

Sjukt

Nu är det sjukstuga här. Nästan i alla fall. Jag snorar, hostar och har feber. Yngsta dottern klagar på huvudvärk och ont i halsen. Det är inte kul. Alls. Vi som sett fram mot ett långt och roligt jullov. Men å andra sidan har vi kanske stökat undan tråkigheterna innan lovet börjar. Hoppas jag.
Jag gör min sista arbetsdag i morgon. Bara febern ger sig. Det gör den säkert. Helt säkert.
Tanken är att yngsta dottern ska tillbringa en natt hos farmor och farfar och en natt hos mormor. Hon laddar för seriös julshopping. Hej och hå. Tur jag slipper. Att gå i affärer med yngsta dottern är ingen lek. Hon pillar, vrider, vänder, klämmer och provar det mesta. Hon älskar shopping. Undra vem hon fått det av? Inte mig i alla fall.

Snart, mycket snart är det jul. Vi vuxna har valt bort julklappar. Eller inte valt bort kanske. Bara ändrat lite på utdelningsformen. Numer slåss vi om paketen. Naturligtvis under ordnade förhållanden. Vi har julklappshazard. Alla köper två eller fler julklappar för en totalsumma på 100 kronor. Sen lägger vi alla klappar i en hög mitt på bordet och börjar kasta tärning. Får man en etta eller sexa får man välja ett paket. Så fortsätter det tills alla klappar är utdelade. Då ställer man en klocka på lämplig tid. Naturligtvis är det bara en som vet hur lång tid klockan står på. Den här gången stjäl man paket från någon runt bordet när man får en etta eller sexa. Tjuvandet fortsätter tills klockan ringer. När klockan ringer är man antingen lycklig ägare till flera, några, ett eller inga paket alls. Det blir många skratt under spelets gång. Jag vet att det finns de som öppnar paketen innan de börjar stjäla. Vi tycker det är roligare att stjäla osett. Det blir många gånger så man stjäl paket som har något speciellt. Ett stort, ett tungt, ett med rolig form eller helt enkelt ett fint paket. Ett år slogs vi om ett stort paket som såg ut som en jättestor telefonlur. Den lyckliga ägaren öppnade paketet. Gissa vad som fanns i. Ett hundben! Nej, nej, vi är inte tokiga. Vi hade tema det året. Att locka fram ett skratt. Ett himla bra tema. För skrattade gjorde vi. Mycket och högt. Det bästa är att även barnen kan vara med. Eftersom de får julklappar som vanligt är det lättare för dom att ta ett "nederlag". Det är inte hela världen om man blir utan paket. Har du inte provat på julklappshazard råder jag dig att göra det. Eller. Man måste inte spela det på julafton. Det går lika bra att spela det vid ett annat tillfälle. Vi har gjort det på nyår. Det var minst lika roligt!  

1 kommentar:

  1. Det är verkligen skoj.Vårt tema var förra året 300 gram. Då fick man verkligen gnugga geniknölarna för att ordna en kul klapp. det blev allt från presentkort på 2st hamburgare a 150gr till en bok om där barn skriver till gud. ????? Jo barn kan väga 300gr om dom föds väldigt för tidigt.

    SvaraRadera