onsdag 15 december 2010

Objektiv observation, vattenledningar och internetleverantörer

Jag måste köpa ett ordentligt objektiv. Det måste jag. Snart. Det var en räv på lägdan ovanför vårt hus nu på morgonen. En fin räv. Med mycket päls. Den hade fått span på något. Det hade blivit ett jättefint kort. Nu blev det så här.... 


Frågan är om du ens ser räven. Men den var fin. Jättefin!


Solen skiner på bergen i fjärran. Det går snart över. Snön ska komma. Har dom sagt. Jag hoppas dom har rätt, väderförståsigpåarna. Det måste vara det enda yrke där man kan ha fel dag efter dag och ändå få ha jobbet kvar. Ibland klarar dom ju inte ens av att tala om vad vi haft för väder. Till och med det blir fel. Men jobbet har dom kvar. Den här gången får dom så lov att ha rätt. Jag vill ha mycket snö. Nu!

I går tinade jag vattenledningen på toaletten. Två gånger! Just nu, precis just nu, rinner både kall- och varmvattnet. Undrar hur länge?

Vi har bredband och digital-tv via ett ganska stort teleföretag. En institution skulle man kunna kalla det för. Det fungerar så där. Uppkopplingen är inte konstant. Inte nerkopplingen heller i och för sig. Men vad jag vet betalar jag för konstant uppkoppling. Under ett och ett halvt år har jag vid ett flertal tillfällen felanmält problemet. Men det är svårt att felanmäla ett "iblandfel". Oftast gör de en mätning för att kontrollera om det finns kontakt med modemet. Och det gör det. Varje gång jag ringer. I och med att det finns kontakt vid mätningen anser de att det inte finns något fel.
Senast hade halva byn problem med uppkopplingen. Då var det mer nerkoppling än uppkoppling. Jag begärde att få ett sms när felet var åtgärdat. I går fick jag ett sms där det stod "Hej, vi hittar inget fel i din bredbandstjänst, problemen verkar orsakas av din egen utrustning. Kvarstår problemen ber vi dig kontakta oss på nytt. Mvh Tel#". Lite konstigt är det allt. Att min utrustning, som faktiskt är deras om vi ska vara petig, drabbas av samma fel som resten av byn - samtidigt. Dessutom har vi haft samma fel länge nu. För länge. Undra om de skulle tycka det var ok om jag betalade deras räkning ibland. Kanske skulle passa på att fråga det när jag ringer. Igen. För ringa ska jag göra.....
Så där ja, "du har plats 48 i kön, beräknad kötid är 28 minuter". Kanon! Vilken tur att jag inte har andra viktigare saker för mig. Och att jag tycker om att lyssna på en tjatig röst som gång efter gång talar om att det går bra att chatta med deras supporttekniker. Undra om det skulle gå bra. Eller om jag skulle klassas som en jubelidiot. Eftersom jag loggas ut titt som tätt. Nej, nu kommer jag nog inte vara så trevlig. Alls. Om det är utrustningen det är fel på får de väl skicka mig ny då. Snabbt. Som typ i går. "Du har plats 28 i turordning". Hon är kul hon, hon med den tjatiga rösten.   

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar