tisdag 14 december 2010

Petig

Jag är lite petig. Det är jag nog. Men det här är mer än vad jag klarar av. Varmvattnet inne på toan har fryst. Igen . Ja, inte igen i år då, men ändå. Förra vintern. Då jäklar frös vattnet så fort termometern klev över -18. Då frös vattnet var och varannan dag. Man hann bara tina upp rören så frös det igen. I år trodde vi problemet var borta. Att vi hade hittat felet liksom. Men icke!! Eller? Vi hade nästan hittat felet kan man tro. Nu krävdes det -27 innan vattnet frös. Men det hjälps inte. Det rinner inget vatten ur kranen. Efter svampinvasionen totalrenoverades hela nedervåningen. Det betyder att bland annat rördragningarna (när jag gjorde en stavningskontroll markerades ordet rördragningar och förslaget på annat ord var "förträngningar", lite komiskt i det här läget måste jag säga) går under benämningen "nybyggnation". Jäkla fint serru. Det måste ha blivit fel någonstans. Kan man tro. Vi hade hit en rörmokare i fjol. Det hade vi. Det hjälptes inte. Tydligen. Vad sjutton gör man? Vem klagar man hos? Jag vill klaga hos någon. Jag vill skälla på någon. Jag vill gapa och skrika. Det vill jag. Jag vill också ha rinnande vatten inne på toan.


Jag vill inte ha ett toalettgolv som ser ut så här resten av vintern. Det vill jag inte. Tänk dig julen hos oss. 10-12 personer som ständigt måste gå på "huset". För det måste man efter all julmust man totalt okontrollerat häller i sig. För att inte tala om allt annat man stoppar i sig. Finns det inkomster blir det utgifter liksom. 10-12 personer som ska ta med sina nyligen toalettbesökta händer in till köket för att tvätta dom. Bland all julmat. Mumma.... Tror jag inte tanterna och farbröderna på hälsovårdsmyndigheten tänker. Och med Östersunds vattenproblem färskt i huvudet vill man ogärna blanda toalettbestyr med matlagning. Får nog inhandla ett stort förråd av våtservetter. Och ställa in en soptunna på toaletten. Påutifallatt. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar