torsdag 2 december 2010

Kyla, snöoväder och väntan

Jag klagade för några dagar sedan på kylan. Dagen efter var det betydligt trevligare temperatur ute. Kanon! Jättetrevligt faktiskt. Så jag var tillräckligt dum för att kommentera det. Jodå, så dum var jag tydligen. Genast slog det om. Och blev kallare naturligtvis. Nu är det -25.6! Okej. Jag vet att det inte var mitt gnäll och mina kommentarer som ändrade temperaturen. Men ändå. Det är så jäkla trist med denna kyla.

Idag trotsade jag kylan och gick ut på en promenad. I -24 grader. Det var kallt. Väldigt kallt. Men vad sjutton. Man måste få lite ny luft i lungorna. Naturligtvis hade jag på mig kläder. Många kläder. Tjocka kläder. Kroppen frös inte. Men jag är helt övertygad om att lungorna genast satte in en annons om platsbyte. Med några lungor från ett annat land. Ett väldigt mycket varmare land. 
Det sägs att luften värms upp om man andas genom näsan. Jag provade det. Flera gånger. Men hur i hela fridens dagar ska luften kunna värmas upp när den filtreras genom istappar? För naturligtvis fryser näshåret till istappar när det är -24.  


Halsduken är kolsvart. När den inte varit ute på promenad i kylan. Jag lovar. Den är kolsvart! Till och med håret är fullt i frost. Det var nästan så det rasslade runt ansiktet.

Sitter just nu och följer myndige sonens hemresa via internet. Han ska ju komma hem i morgon. Var det sagt och bestämt. Sedan började det snöa. På Irland. Helt fel ställe att ramla ner på kan man säga. Jag hade visserligen önskat snö. Men inte där! Det var hit snön skulle. Ju! Irländarna kan inte hantera snö. Alls. Dom vill inte ha snön heller. Så det så. Det vill jag. Men nu hamnade snön där. Av alla årets dagar. Precis när myndige sonen skulle åka hem.
Det verkar gå troll i myndige sonens flygresor. När han skulle flytta till Irland var det ett envist askmoln som svävade omkring. Du vet det där askmolnet som stängde en och annan flygplats. Då var det ovisst om planet kunde lyfta in i det sista.
Som det ser ut nu ska planet landa 01.15. Som det ser ut. Det skulle ha landat 22.30. Man kan säga att det är lite lätt försenat. Men jag väntar. Jag går inte och lägger mig innan jag vet att myndige sonen står på svensk mark. Så det så!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar