måndag 20 december 2010

Det var det här med planering...

...eller kanske mer bristen av just nämnda. Av alla tusen och en saker jag borde göra med tanke på vilken dag som närmar sig röjer jag i en skrubb. Normalt? Nopp! Nödvändigt? Jo, men inte precis just nu kanske. Som om inte det var nog med resursslöseri. Alla cd- och dvd-skivor som inte har fodral och alla fodral som saknar skivor fick sig en duvning. Vart sjutton tar alla skivor och fodral vägen? Varför kan inte de som hör ihop försvinna samtidigt? Jag har muttrat, mumlat och svurit en helt del kan jag säga. Var riktigt sugen att bara kasta ner allt i en låda. Så jag skulle slippa reta mig på oredan. Men jag bet i det sura äpplet. Rejält. Om det blev ordning? Inte direkt. Men nästan. Nu ligger alla skivor som saknar fodral i en hög och alla fodral utan skiva ligger i en annan hög. Snyggt undanstoppade i en låda!

Började stryka lite dukar i dag. För att göra något som rör julen. Tänkte bara stryka de små dukarna. de som kan ligga platt och snyggt i en hög tills det är dags att lägga dom på plats. Det blev inte riktigt så. Jag gav mig på den största också. Bara för att jag var så nyfiken på om det skulle bli bra med den nya bordsprydnaden. Heter det verkligen bordsprydnad? Hursomhelst. Det är en grangirlang i plast som jag virat små fina snöflingelampor runt. Maken fick rycka in och förlänga bordet med en x-tra skiva. Nu ligger duken på bordet med bordsprydnaden. Vet inte om det blev så jättebra men det får duga. Men på bordet kan det inte ligga tills torsdag. Då är duken garanterat full med kaffe, makroner, kaksmulor och annat läskigt. Men hur sjutton förvarar man en 2x3 meters duk platt? Så roligt var det inte att stryka eländet så jag har lust att göra om det. Vi får kanske helt enkelt äta vid bänken i köket så länge. Det borde fungera det också. Man måste kunna vara lite flexibel ibland. Det handlar ju bara om 4 dagar. Frukost, lunch och middag.

På onsdag ska jag åka till en lite större stad inte helt nära oss. Jag ska handla. Handla. Mat och sistaminutenklappar. Ve och fasa. Jag lovar här och nu att vara ute i bättre tid nästa år. Jag lovar! Ska börja köpa julklappar redan till midsommar. Det blir ju kanon. Jag som har dåligt minne. Inte nog med att jag kommer glömma vad jag köpt. Jag kommer glömma ATT jag köpt. Desto roligare blir det för barnen. Många klappar kan det bli. Om jag kommer ihåg vart jag gömt dom. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar