torsdag 11 november 2010

Vintertider

Ok. Jag gör som alla andra. Pratar väder. Pratar snö. Vi har äntligen fått lite vitt på marken. Vitt som behövs för att få den där julkänslan. Vinterkänslan. Mys och pyskänslan. Men man får inte glömma skoterkänslan. Jäklar. Snart kan man ut och köra skoter. Till en sjö. Där det finns ett vindskydd. Grilla lite korv och fiska. Vinter!


Med vinter kommer vissa förpliktelser. Eller kommer och kommer. Det är nog mer så att jag bestämt. Bestämt att det ska julstädas. I år. Nu ska det städas. Ordentligt! Har aldrig pysslat med julstädning förut. Bara städat som vanligt. Men nu. Nu ska det städas. Överallt.
Det var någon som en gång sa "och alla ska med". Jag säger "och alla ska hjälpa till"! Alla. Så är du inte sugen på lite städning gör du nog bäst i att hålla dig undan från vårt hem. Det gjorde inte ena tonårsdottern och hennes pojkvän.


Ja, jag är lite höjdrädd. Därav det fasta greppet i skåpdörren. Som om det skulle hjälpa om jag tappade balansen. Tror jag inte. Men jag trodde det då. Men nu är skåpen avtorkade. Uppe och i. Utan att jag ramlade ner. Nu är det bara resten kvar. Tur jag börjar på mitt nya schema till veckan. Ledig måndagar. Och onsdagar. Har redan börjat på en saker-att-göra-lista. Med lite tur slipper familjen det mesta av städningen. De verkar ha fullt upp med att plocka i och ur diskmaskinen. När de inte plockar undan efter sig. Eller pikar de som glömt.  

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar