tisdag 30 november 2010

Nu är det dags för en svängom!


Jodå, den globala uppvärmningen fortsätter. I morse när jag klev upp visade termometern -24.3. Då är det myggfritt kan jag lova. Borde inte klaga. Borde inte det. Men jag gör det ändå. Fullt medveten om att det kan bli värre. I vintras var det mer än -30. Flera dagar på raken! Så nog sjutton kan det bli värre. Men det bryr jag mig inte om. Jag tycker det är kallt. Nu! Jag har en egen klubb - "våga vägra frysa". Det är ganska enkelt att bli medlem. Allt som krävs är att man klär på sig. Gärna allt som hänger i hallen och lite till. Jag har en standardutrustning. Den har jag alltid på mig. Oavsett om jag är ute eller inne. Långkalsonger, jeans (eller andra byxor), linne, collegetröja (ibland två), fleccetröja (gärna fodrad) och raggsockar. När jag ska gå ut lägger jag till täckbyxor (modell skoterbrallor), täckjacka (också modell skoter), halsduk (en sån där man kan ha över huvudet samtidigt), torgvantar, handskar och mössa. Jag vägrar frysa!
Av någon konstig anledning tycker jag om vintern. Det kanske man inte kan tro men så är det. En strålande vinterdag är det inte mycket som slår. Jag menar, klarblå himmel, sol och gnistrande snö.

Jag menar;

  
Det kan inte bli så mycket bättre än så!

Nu är det bara snön som fattas. Men den verkar ha åkt lite fel. Den har hamnat där dom inte kan hantera den. Söderut alltså. Där blir det kaos och elände varje gång det vita guldet faller ner. Bilar sitter fast. Folk snöar inne. Skolorna får stänga. Affärernas hyllor gapar tomma efter uteblivna leveranser. Taken ramlar in. Visserligen får hemvärnet jobba. Men det är ju för sjutton här skotrarna står och väntar.
Nu tycker jag vi gemensamt tar en sväng om i snödansen. Men bara de som bor norrut. Det är hit vi vill ha snön. Nu!  

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar