måndag 1 november 2010

Livet i stort, eller var det smått?

Puhh. Så var en arbetsdag avklarad. Tyckte det var en kanonidé att jobba 8-18. Förra veckan. I dag har jag mer än en gång undrat hur sjutton jag tänkte då. Tyckte nog det skulle vara bra med en ledig dag. Tyckte nog att "det är lika bra att jobba när man ändå är på plats". Korkskalle!! Inte nog med det. Jag ska jobba så där idiotiskt på onsdag också. I morgon då? Då blir det mer normal arbetstid. Typ 8-15.30. Eller något sådant.

Jag tog med mig kameran till jobbet i dag. Stannade efter vägen och knäppte några kort. Det är vackert här omkring. Om dimman tycker jag inte. Men den är vacker när den svävar över älven och dalgångarna. Synd bara att solen var lite morgontrött. Lite solsken hade gjort bilden magisk.


Ena tonårsdottern har en liten fobi för färgad mat. Alltså mat som bytt färg. Gröna pannkakor till exempel går inte. Så gissa om jag blev förvånad när hon ville att jag skulle färga spagettin. Blå!


Att jag mer eller mindre fick tvinga henne att äta blå spagetti kändes bara så rätt. Men hon tog inte speciellt mycket. Yngsta dottern däremot. Hon älskade tilltaget! Maken? Han ruskade på huvudet. Blicken jag fick sa långt mycket mer än alla ord i en ordbok. Nästa gång tror jag att spagettin blir grön. Bara för att.  


Tänkte knäppa ett fräckt kort på vår altanbelysning. Visst blev det fräckt. Men det var inte så det skulle se ut. Det måste vara slutartiden som gjorde det. Eller? Jag har inte en aning. Vilket är lite synd. Det är svårt att korrigera ett fel när man inte vet vad som är fel. Eller kanske är det så att de bilder som blivit bra har jag bara haft tur med. Vilket verkar högst troligt. Jag har knäppt fler dåliga kort än bra. Men det är inte dumt det heller. Funktionen "radera kort" behärskar jag till fullo nu!


Vinterns grepp om ett grässtrå. Ganska bra bild. Om jag själv får tycka. Men naturligtvis går det säkert att göra bättre. Kanske skulle anmäla mig till en fotokurs. Jag som har så mycket fritid liksom. Som mest bara sitter. Och rullar tummarna. Eller pillar bort navelludd. Eller hur det nu var.


Eftersom jag har så lite att göra ska jag nu sätta mig i soffan. Tända ett ljus och bara vara. Hämta kraft till nästa arbetsdag.
Eller så viker jag lite tvätt. Tvättar lite till. Lyssnar på yngsta dotterns svammel. Förbereder nästa arbetsdags uppgifter. Stickar lite. Planerar morgondagens middag. Tar reda på tvätten som tumlaren torkat. Och när jag ändå håller på. Bakar en kaka. Eller inte. Någon kaka blir inte bakad i alla fall.

2 kommentarer:

  1. Synd på kakan. Hade varit gott till förmiddagsfikat. Nä skämt åsido,sätt dig ner och lyssna på torktumlaren.

    SvaraRadera
  2. Det blev en kaka i alla fall. Inte hembakt men ändå...

    SvaraRadera