tisdag 16 november 2010

Julshopping

I dag har vi varit på julklappsshopping med våra elever. Det är lika roligt som jobbigt att genomföra. Vi måste hela tiden hålla koll på klockan för att passa in mattider, toalettbesök och sist men inte minst - hemresetiden. Mellan dessa aktiviteter försökte vi beta av deras önskelistor. Önskelistor från nära och kära till våra elever. Tror föräldrarna tycker det är roligt med "hemliga" klappar på julafton.
Shoppingen i sig är en toppenbra träning. En träning för livet kan man säga. Självständighetsträningen får sig en rejäl omgång. Precis som den sociala träningen. Att vi samtidigt har skitkul är bara en bonus. Vem har inte buskört med kundvagnen? Tjuvätit godis. På en tisdag. Vi körde skiten ur vår vagn ett tag. Och skrattade. Vi åt godis. I massor! Vi hade en toppendag med andra ord. Spm kronan på verket hade eleverna med sig ett gäng påsar. Påsar med egenvalda julklappar.

Vi hade tänkt börja shoppingen med en liten fika. Dels för att det är gott men även för att planera och styra upp dagen. Någon av mina underbara kollegor hade lagt fram ett förslag på vart vi skulle fika. På Ikea. Jag tyckte det var ett bra förslag. Jag har aldrig fikat på Ikea. Tyckte det var på tiden. Men liten fika. Det blev det inte. På Ikea kan man äta frukost. Och nu snackar vi frukost med stort F. Jag har hört talas om deras billiga köttbullar men frukost. Hade inte en aning om att man kan äta det där. Nu vet jag bättre.


Det är bara en bråkdel av buffén som finns med på min bricka. Det finns två alternativ. Antingen äter du en lite mindre frukost för en guldpeng! Eller så äter du en stor frukost för hela 29 kronor!! Jag högg in på den stora frukosten. Det kommer jag garanterat göra fler gånger.

Äsch har varit som vanligt i dag. Jag blir mer och mer tveksam till att hon verkligen har ätit den där jäkla strumpan. Skit också! Nu sa jag något som jag absolut inte borde säga. Nu kommer rena helvetet bryta ut. Du vet. Som när man säger att det är så skönt tyst. Då brakar alla ljud igång. Samtidigt! Måtte det inte bli så nu. Utan om det nu är så illa att hon i något sorts förvirrat tillstånd har tuggat i sig strumpan kommer den ut. I form av årets jättespya. Alternativt att hon helt enkelt bajsar ut den. Det spelar ingen roll, bara den kommer ut. Om det nu är så att hon tuggat i sig stumpan.

I morgon är jag ledig. Stackars mig. Numer är jag ledig två dagar varje vecka. Som sagt, stackars mig. 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar