onsdag 17 november 2010

Ledigt, hela dagen.

Jag är ledig i dag. Det var jag förvisso i måndags också. Då pysslade jag om alla mina älgar. Dammtorkade och putsade. Att dammtorka är inte helt lätt. Det går liksom inte på en pisskvart direkt. Först ska alla älgar ut ur skåpet. Bara det tar sin runda tid. Sen ska alla torkas av. En och en. Därefter är det dags för skåpet. Glasskåpet. Eller turistinformationsskåpet, som maken kallar det. Det ska putsas, både invändigt och utvändigt. Lika roligt som fönsterputsning. Efter det är det dags att ställa in alla älgar igen. Det är inte lätt. Att få plats med dom. Kanske är det så att de förökar sig när de står på bordet och väntar. Jag vet inte. Vet bara att det är lika jävligt varje gång att få dom på plats igen.
Jag har inte räknat dom men det är många älgar som trängs i samma skåp. Jag måste köpa ett till. Snarast.
Maken tycker inte om mina älgar. Säger han. Trots det har även han förärat mig med några stycken. Den läckraste älgen har jag faktiskt fått av just maken.


En målad fjäderpenna! Är inte det läckert så säg?


Så här ser det ut när alla älgar kommit ut ur skåpet. Halva matbordet tar dom upp! Det är älgar av alla de slag. Fjäderpennan är ju läckrast men vad är konstigast? Måste vara tvålen med en älglort i. Jo, det är säkert. Jag har fått en sån. Och ja, det är en älglort mitt i tvålen! Vem som skulle vilja tvätta sig med den vet jag inte. Inte jag i alla fall.

I dag på min lediga dag har jag eldat. Hur mysigt är inte det? När värmen lägger sig i hela huset. Den där sköna vedeldade värmen. Den som aldrig upplevt den värmen har missat något. Jag säger bara det.


Min bästaste vän i köket!


Kakelugnen. Kakelugnen är så vacker! Den fyller sin plats året runt. Tände upp i den för första gången i dag. Ja, alltså inte för första gången ever. För första gången i höst. Eller ska man kanske säga vinter nu? Det tar ett tag innan den blivit varm men när den väl blivit det. Då jäklar är den varm. I ett dygn. Vi har två kakelugnar i vårt hus men det eldas mest bara i den på nedervåningen. Tonårsdöttrarna tycker det blir för varm när man eldar i den uppe. Men den finns där. Om den skulle behövas. Nu ska man inte säga det jag tänker säga men det struntar jag i. Kom igen bara med lite strömavbrott. Vi klarar oss. Länge!


I övrigt har jag inte gjort så mycket i dag. Jo, stöpt ljus. Några stycken. Tänkte prova det här med att ta vara på all överbliven stearin. Vanligtvis kastar jag alla ljusstumpar. Skulle vilja ha förslag på vad man kan stöpa ljus i. Alltså olika formar. Muffinsformar har jag provat. Och glas. Men sedan då?

Kvällen är i alla fall räddad. Filmerna jag beställt kom i dag. Båda två. Maken och tonårsdöttrarna blir garanterat glada. Det vet jag. De älskar Småstadsliv!

1 kommentar:

  1. Tom konservburk, aluminiumkopparna från upeldade värmeljus, limmade-glittrade tomma barnmatsburkar, gamla äggkoppar...

    SvaraRadera