fredag 1 oktober 2010

Jomenserruattsåärdet

Somliga i familjen vet sin plats.


Yngsta dottern hade lagt den här lappen på en mjukishund. Mjukishunden hade hon lagt på köksbänken. Hunden hade på något mystiskt sätt tappat nosen och yngsta dottern ville att jag skulle sy fast den igen. Eftersom jag är en strängt upptagen mor, eller bara allmänt lat och förvirrad, blev svaret förmodligen "jag gör det sedan". Jag vet inte. Men något måste jag sagt eftersom hunden, den lösa nosen och lappen hamnade på köksbänken. Hur jag nu ska kunna sy fast nosen när hon så tydligt talar om att man inte får röra. Om jag inte minns fel var det i går hon kom med hunden. Alltså har lappen legat fullt synligt ett antal timmar. Ingen har dock sett den, vad jag vet. Jag såg den nu. Jag log lite. Hon är rolig yngsta dottern. Eller jag kanske ska börja kalla henne minstingen i familjen.  

Vi håller på att få nya grannar. Det bärs och släpas på andra sidan häcken. Kartonger bärs in och kastas ut. Det är med andra ord som gjort för förvirring. Jag menar, en i vår bekantskapskrets kallas ju här för grannen. Det är den grannen som flyttat och sålt sitt hus till våra nya grannar. Börjar vi umgås med de nya grannarna, vilket vi förmodligen kommer göra, blir det lätt förvirrat. För mig alltså. Jag litar helt på att du som läser har full koll. Vad sjutton ska jag kalla grannen nu? Fd grannen? Kallar jag honom för grannen blir det fel. Och de nya grannarna. Hur länge kan man kalla dom för de nya grannarna?
Hur som helst. Jag är glad att vi fått byfolk som grannar. Med risk för att sticka ut hakan och orsaka rabalder. Jag ville inte ha 08:or som grannar. Det ville jag inte. Inte för att just 08:or är dummare eller elakare än andra. Utan bara för att de är just 08:or. De bor i huvudstaden och inte här. De kommer hit på visit när de har ledigt. Huset får stå tomt och tomten är oskött större delen av året. Som om jag hade världens mest skötta trädgård. Det har jag inte. Jag sätter en och annan blomma i en ampel på sommaren. Maken klipper gräset. Grabben med hjulllastaren skottar snön. Men vi bor här. Året runt. Vi lär känna de som bor här. 08:orna lär inte känna så många. De har nog inte tid. De ska ju hinna hämta krafter och ladda batterierna när de är här. Visst låter det som jag har förutfattade meningar om det här? Men vi har 08:or som köpt ett hus nedanför oss. Som inte många här känner. Som låter sin hund bajsa på vår gård. Så jag vet hur det kan bli. Så det så!

I kväll blir det fredagsmys hos oss. Det har maken bestämt. Vad fredagsmyset innebär vet jag inte än. Vet bara att vi ska fixa och äta pizza hemma. Sedan ska vi äta grönsaksdipp. Det har maken bestämt. Det blir säkert bra. Och mysigt. Kanske gör vi som så många andra, tittar på Idol. Det spelar inte så stor roll. Det är fredag. Det är början på helgen. Familjen är samlad. Det kan inte annat bli än succé!     

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar