måndag 6 september 2010

Passuppdatering

Jo då, jag fick ut mitt pass. Men helt enkelt var det inte. Har man inte med sig sitt gamla pass måste man göra en polisanmälan. Hur anmäler man att man misstänker att maken slängt det? Jag anmälde det som försvunnet. Sa att det måste ha kommit bort i flytten. "Jaha, när var det då?", frågade polistanten. Det kändes lite fel att säga "oktober 2008" men det var ju då vi flyttade ut tillfälligt ur huset. Polistanten tittade lite konstigt på mig men knappade vidare på tangentbordet. När hon frågade efter min adress kom det en tung suck från henne. Vi bor i ett annat län. Det betyder tydligen att då måste man knappa och leta. Och leta och knappa. På en fredagseftermiddag. Tror inte polistanten tyckte speciellt bra om mig just då. Kanske var det därför jag fick passet, så hon skulle bli av med mig. För min del spelar det inte någon större roll. Jag kan åka och hälsa på myndige sonen. Jag slipper vara den evige chauffören till och från Arlanda. Jag kan åka på solsemester. I alla fall i 5 år. Sedan får vi väl se.

Börjar bli lite orolig för flygresan. Jag hostar och snorar vidare och det må väl vara men, yngsta dottern klagade i morse över en ond hals. Tror inte det är någon hit att flyga med en snorig unge. Speciellt inte om man lätt blir åksjuk. Det blir jag. Jag är knappt kontaktbar under flygresor. Sitter mest och stirrar ut genom fönstret och tomsväljer. Det blir maken som får trösta när yngsta dottern tror att trumhinnorna ska sprängas.

Jag brukar skriva listor innan vi ska åka bort. En lista över vad som ska packas, en lista över vad jag måste göra innan jag åker, en lista över vad som ska handlas till de som blir kvar hemma, en lista över vad de som blir kvar hemma måste göra när jag är borta och eventuellt en lista över vad jag ska köpa när jag är borta. Den här gången får jag skriva en lista till. En lista över vad myndige sonen vill att vi köper med. Det verkar vara ett lite udda land han bor i. Lösviktsgodis och innebandybollar är tydligen inte så lätt att få tag på där för det ska vi köpa med oss. Det står på listan!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar