lördag 11 september 2010

Irland del 2

Vi har sett en del av den gröna ön, via buss. Höga berg och djupa dalar. Ljung så långt ögat kan se och lite längre.
Till höger om den här dalen ligger Guinnessjön. Vattnet i sjön ser ut som ölen. Mörkt som natten. Såg inte riktigt ut så på bild så det fick bli en bild på dalen intill i stället. Inte så illa!

Den här bron är med i filmen "Ps I love you". Vi poserade som de turister vi är men de bilderna behåller jag för mig själv. Naturen är precis så storslagen som jag trodde!

Varför vi skulle gå på en smal, slingrig och stenig stig till den här sjön kommer jag inte i håg. Det gör inget. Det var fint där. Alldeles till höger utanför bild står det en väldigt hårig man och torkar sin kropp. Det var ingen vacker syn. Han brukar, enligt guiden, åka till den här sjön för att simma en runda titt som tätt. Kanske blir han 102 år just av den anledningen, vem vet.

Vädret på Irland skiftar lika fort som i fjällvärlden. Blå himmel och strålande sol ena sekunden och spöregn på tvären nästa sekund. Jätteskumt fenomen det här med regn på tvären. Jag har många gånger sagt att det regnar på tvären hemma. Det gör det inte. Här regnar det på tvären! Jag och myndige sonen kom fram till att kravallsköldar skulle fungera kanon som regnskydd. Paraply hjälper inte. Å andra sidan blåser ett paraply sönder i samma sekund man fäller upp det. För blåser gör det här. Hela tiden. Det är bara en fråga om hur kraftigt det blåser.

I dag ska vi shoppa. I Dublin. Allt för att glädja yngsta dottern. Bussresan var kul för mig, maken och myndige sonen. Yngsta dottern var inte lika road. Jo, av får och branta bergsväggar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar