måndag 26 juli 2010

När katten är borta....

....dansar råttorna på bordet. Och vad de dansade i går! Yngsta dottern sov hos en kompis och skulle vara borta hela dagen.
Att städa barnrum måste höra till de svårare uppdragen man kan ta på sig som förälder. Det är helt omöjligt att städa när ungen är hemma, allt ska sparas - från intorkade klubbor till halvfärdiga teckningar gjorda gud vet när.
Jag såg min chans nu när yngsta dottern inte skulle vara hemma. Eftersom jag vet att det är ett mastodontjobb bad jag ena tonårsdottern om hjälp och hon sa "ja" så vi kavlade upp tröjärmarna, tog på oss svettbanden och gick till verket! Och vad vi städade eller rättare sagt vad vi kastade. Rummet var som nytt när vi var klar och det finns till och med plats över. Inte ett klädesplagg ligger gömt i någon låda och inte en legobit gör ont under fötterna när man går in i rummet.
Hur gör man för att yngsta dottern ska hålla den här ordningen? Hotar med böter? Straffarbete? Eller kanske det bästa av allt, låter henne sova hos kompisar?

Lite synd att jag inte tänkte på att ta en "före-bild", då hade man förstått vilket slit som ligger bakom bilden ovan.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar