torsdag 22 juli 2010

Konstigt hur det kan bli.

I dag har jag och ena tonårsdottern varit till en ganska stor stad en bit i från oss för ett läkarbesök. Tonårsdottern fick för ett tag sedan något som liknade ett migränanfall och nu skulle det kollas upp. Den ganska unga doktorn ställde en miljon och några till frågor innan han började med undersökningen. Mitt i undersökningen ställde han samma fråga som de ställde när vi var till sjukhuset första gången för huvudvärken "vet ni om att hon har ett blåsljud på hjärtat?". Förra gången de konstaterade blåsljudet fick vi förklarat att det inte var några konstigheter utan att det förmodligen berodde på en förkylning eller så var det bara ett "strömningsljud och därmed ofarligt". Den här doktorn tyckte annorlunda, "det ska nog kollas upp med ultraljud fast jag tror det är ett ljud som uppstår när blodet studsar mot hjärtväggen". Det innebär att vi ska dit på ett återbesök om några månader. Huvudvärken då? Den här doktorn var helt övertygad om att det var ett migränanfall hon haft men sa samtidigt att man inte sätter den diagnosen innan man haft tre anfall. Lustigt hur sjukvården fungerar för i samma sekund sa han att han skulle skriva ut ett recept så hon hade värktabletter hemma nästan gång hon fick ett anfall. Hur kan han skriva ett recept på ett fel som hon inte har än? Det kanske är det som kallas för förebyggande vård?

Maken sover över i en annan stad i natt för lite god mat, party och roligt umgänge. Vi andra åt vår middag vid en sjö mitt ute i skogen med bakgrundsljud bestående av åska, blixtar och spöregn. Ganska mysigt faktiskt med undantag från de hundra getingar som flyttat in i en dyna i vindskyddet, ena tonårsdottern blev stucken på armen innan vi hade upptäkt deras bo. 5 fiskar fick vi med oss hem i alla fall!

I morgon ska jag fredagsfika med Humlan och hennes mamma, till slut. Det är inte så att Humlans mamma på något sätt rår för att det tagit tid, det är snarare hos mig det sitter. Jag vet i sjutton vad jag gör och hur jag gör men jag lyckas vara upptagen med både det ena och det andra - hela tiden. Men nu ska det äntligen bli av!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar