onsdag 23 juni 2010

Teaterrepetition


Jag, yngsta dottern, ena tonårsdottern och pojkvännen har varit på teaterrepetion nu i kväll. Maken hade inte riktigt tid, det är ju gud bevars fotbolls-VM.

Att gå på teater utomhus är en fantastisk upplevelse och framför allt när solen lyser från en klarblå himmel. Att gå på utomhusteater i våra trakter är att ha skog, berg och dalar som fond! Teatern var riktigt rolig, de som köpt biljetter kommer inte bli besvikna.

Ena tonårsdottern har en liten fobi (jo, jag vet, äpplet faller inte långt från trädet) som är av det lite udda slaget (ja, ja, min fobi är kanske också lite udda). Hon är fullkomligt livrädd för utklädda människor, oavsett om det är Duracellkaninen, Milkotigern eller om det är någon som är teatersminkad. I teatern är det ett troll (Sven Wolter) med och gissa om tösen hade problem! Mannen som blev framröstad som Sveriges sexigaste man, visserligen för många år sedan men ändå, skrämde alltså skiten ur jäntan. Under teaterns gång kommer trollet i fråga upp på läktaren några gånger och pojkvännen är förmodligen blå på sitt ben (efter alla hennes krampaktiga nyp) i morgon när han vaknar.

Tonårsdotterns tvillingsyster sommarjobbar som scenarbetare vid teatern och hon hade tydligen talat om för trollet hur det låg till med systerns fobi, elak syster kan man tycka eller så kan man skratta och tänka att så skulle jag också gjort mot mitt syskon om jag fått chansen. Precis när teatern var slut kom trollet fram till tonårsdottern för att visa att han inte var farlig och för att visa hur han såg ut när han tog bort trollnäsan. Det gick inte så bra kan man säga. Tonårsdottern kastade sig bakom pojkvännen och höll sig krampaktigt fast! Det slutade med att yngsta dottern fick sig en förevisning om hur det går till när man tar bort trollnäsor och trollet fick retirera trots att hans intentioner bara var goda. Tonårsdottern satt som klistrad bakom pojkvännen lääääänge. En vänlig kvinna ur ensemblen kom fram till mig och ville höra hur det var med tonårsdottern så jag berättade om hennes fobi. Kvinnan erbjöd sig genast att hjälpa till med lite fobiträning så nu ska jag och tonårsdottern stämma träff med henne bakom scenen någon kväll. Tonårsdottern ska få vara med genom hela sminkningen av trollet. Jag hoppas verkligen det kan hjälpa henne lite för det har bara blivit värre och värre det här. En gång sprang hon nästan rakt genom en affär på grund av en pastellrosa jättekanin. I framtiden kanske hon inte vågar sig in på några affärer bara för det kan dyka upp en utklädd människa. Gröna Lund är en plats hon ogärna besöker på grund av alla utklädda som driver runt där. Billig och bra för oss visserligen men kanske lite tråkigt för henne. Nu blir det träning på hög nivå för hennes del, frågan är bara hur jag ska kunna få bort min fobi. Det är lite svårare att arrangera en träning för min del men kanske jag skulle ta en promenad i skogen endera dagen. Frågan är vem som kan garantera mig att det går bra, att jag inte stöter på en galen älgko med kalv. Tänkt dig själv synen när jag kommer skenandes ut ur skogen med en galen älg i släptåg, svettig, gråtandes och i en lätt blåaktig ton (på grund av andningsuppehåll). Nej, jag överlåter träningen till tonårsdottern och stöttar henne med hela mitt hjärta i stället.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar