tisdag 8 juni 2010

Nytt inlägg men inte direkt något nytt ändå

Jag skrev i ett tidigare inlägg om fritidsverksamhetens brister i vår kommun, här kommer en liten uppdatering. Gällande personal till fritidsverksamheten så är en förälder anställd att jobba på sitt barn och jag har fått samma fråga av rektorn som jag fick förra veckan av en mamma - om jag kan tänka mig att jobba med den elev jag haft de övriga loven. Tycker det är lite magstarkt av rektorn att fråga mig, han om någon borde veta att jag har betalat under hela läsåret för att vara ledig detta lov. Jag som inte ens bad om uppehållstjänst och som redan innan tjänsteändringen var ett faktum varnade för just detta - personalbrist under loven. Redan i vårvintras sa jag till rektorn att prata med LSS-ansvarig om att jag kunde ta hand om fritdsverksamheten och se till att det fanns personal (men att LSS fick betala mig för den tjänsten). Är det någon som tror jag har hört något om det? ICKE!! Så i skrivandets stund verkar det som en förälder inte fick den avlastning familjen behöver utan får jobba med sitt barn/ungdom under sommarlovet, ett annat barn/ungdom står utan assistent och sen är det ett tredje barn/ungdom som jag faktiskt inte vet huruvida det är löst eller inte.
Varför är kommunen så trångsynt och stelbent? Det finns många kunskapsbärande, arbetsvilliga och medkännande människor som under drygt ett år har försökt få styrande att lyssna och tänka - utan resultat. Nu ska dessa människor gå ett helt sommarlov med dåligt samvete för att de inte hjälper de som så väl behöver deras hjälp. De ska ha en ledighet de betalat för under ett helt år, en ledighet de inte bett om och i ärlighetens namn en ledighet som det nog bli svårt att njuta av fullt ut. De som har satt samtliga inblandade i denna röra borde själva gå ut som assistenter i sommar, fast så illa vill jag varken föräldrar eller elever. Det som skrämmer mig är att varken LSS-handläggaren, rektorn eller skolchefen har förstått vad som krävs för att bedriva den här typen av verksamhet och ingen av dom har varit speciellt intresserad av att lyssna på de som vet.

I morgon får vi besök (i vår klass) av en liten Humla, som inte är så liten längre, och vi har en hemlis Humlan och jag. Vad det är? Det berättar jag senare, vill inte att Humlemamman tjuvläser här :-) Kanske blir det en liten bild på hemlisen också, vem vet....

1 kommentar:

  1. Hm...inte göra mig nyfiken på det där viset!
    //Humlemamman

    SvaraRadera