tisdag 15 juni 2010

Det är tungt nu....

(Inser att myran som drar larven inte riktigt syns)

Myrstackaren sliter förmodligen förgäves med larven men den fortsätter i alla fall och jag antar att jag också får fortsätta. Fortsätta med livet trots ovissheten om framtiden för visheten om den verkar långt borta. Har nästan bestämt mig för att lägga framtiden åt sidan och försöka njuta av detta efterlängtade lov som äntligen är här. Risken är annars att jag vaknar upp i mitten av augusti och inser vad jag gått miste om.
Första och andra dagen av sommarlovet är snart avklarad och jag vet redan att det var ett gigantiskt misstag att ge yngsta dottern ledigt från fritids HELA sommaren. Vi kommer förmodligen inte ens vilja titta på varandra efter dessa veckor. I ett försök att döva det ständigt närvarande dåliga samvetet hämtade vi hem en kompis från fritids i går och hon fick sova över här. Toppen!! Eller inte... Eller jo, en stund. Det är konstigt det här med barn, att de ska ha så svårt för att hitta på något att göra. Vet inte hur många gånger de kom till mig under eftermiddagen och talade om vad lite, eller ingenting alls, de hade att göra och ville att jag skulle hitta på något. Varför jag ska göra det vet jag inte för inget av det jag föreslog dög. Men har man som man brukar säga "lite is i magen" hittar de på något till slut, den här gången blev det pyssel. Att sedan köket blev belamrat med lim, tejp, sax, plastmuggar, papptallrikar, troll, pennor, sugrör och annat klipp och klistervänligt får man liksom ta.
I morgon ska jag storstäda vårt hem så är det gjort sedan, logiskt va!? Antingen så städar man eller så städar man inte. Efter det får solen och värmen gärna komma så vi kan vara ute utan tjocka tröjor och strumpor. Kanske lusten att plantera lite blomster och pryda vår altan dyker upp. På tal om plantera, jag skulle behöva plantera om de stackars tomatembryon som dykt upp i vindruvslådan. Har ingen större tilltro till att det ska hinna bli några tomater (förlåt mor) i sommar men det skulle vara roligt om de klarade sig tills mor kommer upp nästa gång.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar