fredag 28 maj 2010

Tidig helg

När halva elevstyrkan i vår lilla klass är sjuk kan man (när man har tur som jag) flytta sin arbetstid och sluta tidigare, det betyder att nu har jag HELG!
Nu behöver jag bara vänta på att mor kommer hit så jag kan åka till en lite mindre stad ganska nära oss för att bära och städa ut tonårsdöttrarna ur deras lägenhet. Eller jag ska inte bära just någonting alls men torka lite här och putsa lite där kan jag göra. Mor som kommer per buss från en stad inte helt nära oss har ett fint uppdrag som väntar utöver att passa yngsta dottern. Hon ska få brottas med sex bordstabletter från helvete som jag köpte i Ullared. Jag har provat stryka en och det gick inte alls bra, det gick faktiskt riktigt dåligt! Ja, ja, jag vet att man ska ta en blöt/fuktig handuk och stryka på den för att pressa och det har jag gjort. Jag pressade som bara den faktiskt och hängde till och med på strykjärnet för att lägga lite tyngd bakom men inte hjälpte det, tabletthelvetet var lik förbannat veckig och skrynklig. Börjar undra om det var engångstabletter jag köpte och att det var därför de var så billiga. Men nu kommer tabletterna få möta sin överman eller rättare sagt överkvinna, har aldrig sett en rynka eller ett veck på några dukar, tabletter, löpare eller gardiner hos mor så jag räknar kallt med att hon fixar även dessa helvetestabletter.

Till veckan är det den första officiella funkisveckan läste jag här. Jag brukar titt som tätt försöka upplysa folk i min direkta närhet, men även de på lite håll, om hur det kan vara att leva med ett barn/ungdom som har ett funktionshinder. Jag ska försöka lägga lite extra krut på det även här till veckan. Vet inte varför jag brinner för dessa barn/ungdomar och deras familjer men jag gör det och kommer förmodligen göra det livet ut. Är av den bestämda åsikten att ALLA har rätt till ett fullvärdigt liv och att det är upp till varje enskild individ att bestämma hur och vad den vill göra med sitt liv. Det är inte upp till någon annan att sätta gränser eller bestämma vad som är rätt eller fel. Det finns tyvärr alldeles för många exempel på korkade människor, här finns ett exempel på det. Man kan sucka i det tysta och tycka att det är fördjävligt eller så skriker man rakt ut och försöker göra något, jag väljer att försöka göra något. Vad väljer du??

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar