fredag 5 mars 2010

Världens bästa jobb!

Jag har nog världens bästa jobb, eller i varje fall näst bästa! I dag har vi haft friluftsdag, i strålande sol!! Snacka om att vår skola kan det här med att planera in friluftsdagarna efter vädret. Andra gången på raken som vi har en alldeles fantastiskt värmande sol som lyser från en klarblå himmel. Eftersom jag jobbar i en träningsskoleklass och våra elever inte riktigt behärskar det här med slalomskidor eller längdskidor gör vi det vi är bäst på, åka pulka i raketfart! Även skoteråkning är vi kungar på och någon måste ju köra - JAG!! Hur många har betalt för att vara ute i strålande väder för att åka pulka och köra skoter? Att dessutom se glada elever som fullkomligt njuter av utelivet är som ett ob-tillägg för helgjobb (mycket värt alltså!).

Jag är så glad att jag vågade ta steget den där dagen för 15 år sedan in i denna underbara värld. Jag säger värld för att ibland känns det som vi lever i en egen värld vi som umgås eller jobbar med dessa annorlunda barn/ungdomar. Tycker inte om att säga "annorlunda" men jag har inte hittat ett annat ord som de normalstörda utanför denna värld förstår. Jag kan villigt erkänna att den där världen skrämde mig tidigare, innan jag visste bättre det vill säga. Men så är det väl för det mesta, allt nytt och främmande kan verka skrämmande vid första anblicken. Men ju mer man lär känna den där världen desto mer ödmjuk blir man inför livet och de familjer som bor i den. I dag har jag nog i det närmaste flyttat in i den där världen, helt inflyttad kan jag dock aldrig bli. Man kan bara bo där om man har rätt identitet och det får man bara som annorlunda eller anhörig till en annorlunda människa. Jag känner visserligen några som bor i den världen men lever i den gör jag inte. Jag försöker bara underlätta för de som bor i den världen att vara i den värld vi normalstörda lever i, vår värld är tyvärr många gånger väldigt fientligt inställd till invånarna från den annorlunda världen.

3 kommentarer:

  1. Men du har det ju bra som får kommaoch hälsa på i våran värld hur mycket du vill=)Långt ifrån alla som kan det...

    SvaraRadera
  2. Håller med föregående talare.Den världen går inte av för hackor och att få vara mormor i den är en ynnest.

    SvaraRadera
  3. Jag trivs jättebra i den världen och hälsar gärna på där, önskar bara att den normalstörda världen kunde bli bättre för ALLA!

    SvaraRadera