fredag 12 februari 2010

Spindelben


Jag jobbar på samma skola som yngsta dottern går så vi ses i matsalen nästan varje dag. I dag till lunch var det fiskburgare som dottern älskar. Hon började redan i morse ladda upp för att äta "bautamycke" till lunch, hon som normalt äter som en liten fågelunge. När jag såg dottern i matsalen satt hon med två fiskburgare på sin tallrik, lite väl mycket för att hon skulle ha en chans att äta upp allt. Jag kunde inte låta bli att gå fram och påpeka att det var onödigt att ta två burgare på en gång.

Dottern: Det var ett spindelben på första fiskburgaren.
ÄlgEva: Det var vad sa du?

Jag tittade på fröken som satt vid samma bord för att se om jag verkligen hade hört rätt. Hon log bara lite lätt.

Dottern: Ja, det var ett spindelben på den så jag fick ta en ny.

Precis som det var hur självklart som helst att man hittar spindelben på fiskburgare titt som tätt.

Fröken: Ja, det sitter en i taket, det är nog därför. Så jag tyckte att hon fick ta en ny.

Jag har full förståelse för frökens reaktion och att hon bara håller med, för vad säger man när en elev hittar ett spindelben i fisken. Efter en liten stund visade dottern mig spindelbenet och jag tror att det var något som tillhörde fisken och ingenting annat. När jag skulle gå ut från matsalen var jag tvungen att titta upp i taket för att se om jag såg någon spindel, mycket riktigt hängde det en spindel i taket. Det var en elev som gick i femman som såg när jag studerade spindeln och sa att "den där har suttit där sen jag gick på 6-års". Kanske inte så konstigt om det börjar rasa ner spindelben i maten.

På måndag är det jag som tittar en extra gång på min tallrik så det inte ligger ett spindelben där!




2 kommentarer:

  1. Haha,den spindeln kunde inte vara så kry.

    SvaraRadera
  2. Nej, inte konstigt att benen lossnar.... Fast det var verkligen inte ett spindelben på fiskburgaren!!

    SvaraRadera