torsdag 11 februari 2010

Nu är det nog!

Yngsta dottern har många sidor, på gott och ont. Hon är ganska bortskämd av både sina föräldrar och äldre syskon, men är man yngst i skaran hör det kanske till. Ibland blir hennes önskningar/krav lite väl mycket. För några veckor sedan talade hon om för mig att hon ville ha en lillasyster (var väldigt bestämd på rösten när hon la fram önskan/kravet). Jag talade om för henne (med en betydligt mindre bestämd röst) att det skulle aldrig hända. Maken och jag är väldigt nöjda med våra 4 barn, vi tycker att vi har gjort vårt för att befolka världen. Följande konversation följde:
Yngsta dottern: Men jag vet att pappa vill ha ett barn till, jag kan läsa hans tankar.

Nu var vi där igen, vet hon mer än vad jag vet?

ÄlgEva: Nej du, vi har pratat om det och vi ska inte ha fler barn.
Yngsta dottern: Jag vet att jag kommer att få en lillasyster.
ÄlgEva: Men då måste jag och pappa skilja oss och pappa träffa en ny kvinna för att skaffa barn med. Och har du tänkt på att då blir det ett barn till som ska vara med och dela på julklappar och presenter?

Ja, jag vet att det kan låta hårt men vad gör man inte för att få ungen på andra tankar. VI SKA INTE HA FLER BARN!
Nu börjar dottern låta lite mer skeptisk till det där med en lillasyster. Tack och lov!

Yngsta dottern: Ska det vara på det viset vill jag nog inte ha en lillasyster. Men det skulle vara roligt att ha en att leka med.

ÄlgEva: Men det tar flera år innan man kan leka med en lillasyster. Du kommer att vara tonåring innan du kan leka med henne.

Nu kändes det som jag verkligen hade chansen att få dottern på andra tankar. Mycket riktigt, hon gav sig.

Yngsta dottern: Hon kommer säkert att ta mina saker och förstöra dom.

Med dom orden gick dottern iväg och pratet om en lillasyster tog slut, trodde jag i alla fall. Ända tills maken berättade att dottern hade pratat med honom när de bastade. Hon hade talat om för sin far att hon minsann ville ha en lillasyster och pappan förklarade att man inte kan bestämma vilket kön ett eventuellt syskon får, det kan lika bra bli en lillebror. Jag svimmade nästan och fick hemska bilder för min inre syn när maken berättade vad dottern sa. -"Om det så krävs 80 födslar så SKA jag ha en lillasyster!" Snacka om att jag INTE ställer upp på det!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar