torsdag 25 februari 2010

Crazy....

Det här med barn är inte lätt. Yngsta dottern har varit i farten igen! Eftersom vi (maken och jag) vet att hon inte är road av fiske en hel dag hade vi tänkt att en helg hos mormor var ett toppenalternativ till fisket. Tji fick vi, hon tänker minsann INTE åka till mormor!! Vi har varit helt ovetandes om vilka planer dottern har smitt bakom våra ryggar.... Ända tills jag fick ett sms från en kompis mamma i går där det stod att dottern kunde sova där från lördag till söndag. Eftersom jag av naturen är en något förvirrad och glömsk person gick hjärnan på högvarv för att komma på när jag hade pratat med den mamman om helgen. Jag borde nog ha funderat på om jag hade pratat med henne. Till slut frågade jag yngsta dottern om hon hade pratat med sin kompis och bestämt något utan att fråga mig eller maken, det hade hon. Hon hade bestämt att hon skulle följa med sin kompis hem efter skolan på fredag och sova hos henne hela helgen. Den mamman hade konstaterat att det inte gick, utan att lördag till söndag fungerade. Jag ringde upp berörd mamma och bad om ursäkt för mitt förvirrade barn och vi bestämde att om yngsta dottern fortsatte att tjura på med att inte vilja åka till mormor så skulle hon sova hos sin kompis på lördag. Gissa om jag blev paff när jag i dag fick ett sms från samma mamma som talar om att hennes dotter hade talat om att yngsta dottern nu skulle sova hos en annan kompis hela helgen i stället. Nu funderade jag inte ens på om det var jag som hade bestämt något utan konfronterade dottern direkt. Jo då, hon hade pratat med sin andra kompis om att sova där i helgen och tyckte att jag kunde ringa den mamman och höra så det var ok. Snart tror jag att yngsta dottern får vara i vedboden när vi åker på fiskepremiären. En och annan trägubbe borde hon kunna få till i alla fall. Till saken hör att vi måste åka kring kl.9 på lördag och jag tror inte att det är så många som vill ha besök den tiden på morgonen. Tror att de flesta, om de inte sover, ligger och drar sig i sängvärmen och njuter av att inte måsta stiga upp och åka till jobbet. Att sova hos en kompis en hel helg tycker jag är lite väl mycket när det inte behövs. Trots att hon är som hon är yngsta dottern så tycker vi om att ha henne omkring oss, hon förgyller vardagen med sina underfundliga funderingar. Den stora frågan just nu är hur många från varje land, i hela världen alltså, som får vara med på OS. Trots makens och mina förklaringar tycker hon att det är helt självklart att det borde finnas skidåkare i Afrika och backhoppare i Australien. Hon skulle ha sett förra gången den var OS när en skridskoåkare från Nya Zeland vann ett lopp, då har hon fått fog för sina funderingar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar