onsdag 24 februari 2010

-34.8

Nu är jag allvarligt less på denna kyla! När kommer den underbara vårvintervärmen? I morse när jag skulle köra Äsch till försvarets avelsstation var det -33 grader (1,8 grader varmare än när jag klev upp), bilen är inte gjord för att köras i den kylan. Kopplingen går att trampa ner men sedan måste man nästan krypa ner under instrumentbrädan och hämta upp den från golvet för att kunna använda den igen. Växellådan ska vi nästan inte prata om, i bästa fall kan man välja vilken växel man vill ha. Att sedan hamna efter en timmerbil är inte ett dugg roligt, det ryker som f#¤"n av dom när det är så här kallt. Jag skulle försöka köra om en timmerbil när jag kom till ett stigningsfält. Jag gick ut och körde fram lite men insåg ganska snart att det var idiotiskt, jag såg inte ett skit. Att fortsätta och chansa på att missa både långtradare och vajjerräcke var inte ett alternativ. Naturligtvis kom det en bil som trodde att det bara var att köra om och att jag var en fegis eller en urusel bilförare. När chauffören upptäckte att det inte var ett så smart drag bromsade han (som jag tror att det var) och trängde sig in mellan mig och tradaren - idiot! Men skam den som ger sig, lagomt när stigningsfältet skulle ta slut vek han ut igen och började köra om (hade definitivt inte samma tålamod som mig). Tradaren vek längre och längre ut mot snövallen för att undvika en krock och jag fick bromsa in för att inte riskera att köra in i dom om det skulle smälla. I sista sekund och med ett hårstrå till godo kastade sig idioten in bakom tradaren! Gissa om jag pratade högt för mig själv när detta hände? Är inte helt stolt över de ord som kom ur min mun!
Eftermiddagen blev lite anorlunda i dag. Yngsta dottern följde med en kompis hem efter skolan så kvar var jag, alldeles ensam! Vad gör man när varken hund eller barn är hemma? Ingenting som jag brukar göra blev gjort, diskmaskinen stod orörd, tvättmaskinen fick semester och maken fick värma rester från gårdagen. Vet inte riktigt vad jag gjorde istället men tråkigt hade jag.
I morgon är det dags att offra lite skönhetssömn igen, Sverige spelar hockey. Vet inte ens mot vilket land dom spelar men självklart ska jag titta!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar