fredag 3 februari 2012

Jomenserruatt

Ibland får man infall att göra något nytt. Oftast är det bra. Men. Det finns gånger när man borde hålla sig till det gamla, göra som man alltid gjort. Fast det vet man inte innan man har provat. Så jag provade. Att göra muffins på ett annat sätt. Ena tonårsdottern ruskade på huvudet. Talade sakta och noga om för mig att jag gjorde fel. Hon. Hon som sällan bakar. Det är oftast andra tonårsdottern som får bakanfall. Men just hon talade om för mig att man MÅSTE smälta smöret innan man vispar ihop smeten. Hur hon kunde veta att jag inte gjort det?


Till mitt försvar vill jag säga att det stod i kokboken att man skulle vispa socker och smör tills det blev fluffigt. Det stod ingenstans att man skulle smälta någonting innan. Så det så! Och för den som undrar gick det alldeles utmärkt att äta muffinsen. Men hur jag och elvispen lät innan smeten var fluffig tänker jag inte gå in på.

Vi går mot vår. Det står att läsa i var och annan blogg numer. Tittar man på termometern verkar dock våren långt bort. -27,7 grader är inte direkt en temperatur jag förknippar med vår. Men alla minusgrader till trots. Vi går mot vår. Med stormsteg. Det har tonårsdöttrarna visat nu i veckan. Vad annat än takdropp, snödroppar och krokus vittnar om vår?


Japp! Studentmössor. De har ramlat in två stycken här. Men inte är det som det var förr. Allt man behövde göra för att beställa mössan var att prova ut "hattstorleken". Sedan bestämdes utseendet på mössan av vilken linje man gått. Nu är det annat. Man designar banne mig hela mössan själv. Vad vill du ha för mönster i mössan? Vad ska det stå, med vilken stil, färg och vart? Vilken färg vill du ha på "rosen" framtill? Vill du ha mobilficka i mössan? Inbyggda hörlurar? Ska det vara något mönster på det svarta bandet? Ska det vara något mönster någon annanstans? Inbyggd kamera? Vilken färg vill du ha på bandet mellan skärmen och mössan? Glöm för guds skull inte att uppge vilken storlek du vill ha för du kan inte byta. Hur många andra saker vill du passa på att beställa när du ändå håller på? Champagneglas? Solglasögon? Tuta? Ett liv? Eller varför inte ett välbetalt jobb? Det mesta verkar ju gå att lösa.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar