onsdag 15 juni 2011

Strömavbrott

Tänk vad ett planerat strömavbrott kan röra till det. För vissa. Ena tonårsdottern meddelande andra tonårsdottern att det var strömavbrott. Direkt efter det sätter hon sig vid datorn. För att surfa lite. Hur tänkte hon då? Utan el fungerar inte modemet. Ju. När surfningen uteblev stod frukost på schemat. Naturligtvis plockar hon fram brödrosten. Som också den kräver el för att fungera. Det blev till att äta "råa" mackor. Duktig som hon är ställer hon in disken i diskmaskinen. Som blir full. Som behöver startas. När elen är tillbaka. Men det tänkte inte ena tonårsdottern på. Heller. Hon laddar med maskindiskmedel och trycker på knappen. När effekten uteblir tänds det ett liljeholmen. Ja, just det ja, vi är utan el. När maken skickar andra tonårsdottern på macken för att köpa en kopp kaffe står ena tonårsdottern förvirrad bredvid. Varför duger inte kaffemaskinen? Daah! Glädjen hos ena tonårsdottern när andra tonårsdottern glömde bort sig och skulle försöka platta håret kan vi nog alla förstå. Den hördes. Länge. Det som gör denna historia så rolig är att allt detta utspelade sig under en timmes tid. Alltså inte under en hel dag. Utan EN TIMME.

Jag hade inte några större problem med strömavbrottet. Jag stickade vidare. Nu är två par raggisar klara för vinterbruk. Provade att sticka en liten raggis. En väldigt liten raggis. Det gick bra! Ingen är mer förvånad än jag. Men det blir inget par. Trodde verkligen inte det skulle bli en socka så jag stickade av restgarn. Restgarn som bara räckte till en. Nu har jag rotat igenom lite påsar och hittat resterna av ullgarnet jag stickade mina första raggisar av. Rester som räcker till ett par. Ett par små raggisar. Om jag lyckas få till små sockar en gång till.


När vi bodde i en ganska stor stad inte helt nära där vi bor i dag var det en fågelsort man bara såg vintertid.


Efter att vi flyttat hit ser jag den fågelsorten mest sommartid. Hur kan det komma sig? Är det så att den bor i en ganska stor stad inte helt nära oss vintertid? Att det är en sorts flyttfågel. Eller?

1 kommentar:

  1. Va kul att du kommit igång med stickandet... det är rogivande och värmande... och funkar utan ström :-)

    SvaraRadera