onsdag 25 maj 2011

Jag gjorde det.

Jag kröp till korset. I just det här fallet är korset trädgårdsbutiken. Heter det verkligen så? Trädgårdsbutiken. Eller heter det bara trädgården? Eller heter det något helt annat? Strunt samma. Jag åkte dit. Och köpte två gurkplantor. Så nu får vi se. Om det blir några gurkor menar jag. Jag hade nog kunnat ha gurkor nu. Om de första fröna hade tagit sig. Nu gjorde de inte det. Inte de andra heller. Eller de tredje för den delen. De fjärde pratar vi inte om. Inte de femte heller. Man ska inte titta i backspegeln i onödan. Nu tittar jag framåt. Kanske sneglar jag lite bakåt. Men bara för att jämföra. Lite. Ibland.


Lite skillnad är det. Men om de inte dör kan de säkert växa ikapp. Om inte annat kanske ge en gurka eller två. Men nu har jag i alla fall garderat upp det hela. Ökat mina chanser till skörd.

Tomatplantan min morbror förärade mig med pratar vi inte om. Det gör vi inte. Vi tittar på den som står i köksfönstret i stället.


Den som odlats på jobbet. Den tittar vi på. Och håller tummarna att den fortsätter växa. Så det blir skörd även där.
Tur man inte satsat på att bli växtodlare. Att bli självförsörjande. Då finge vi svälta. Tänk om jag i min odlariver fått för mig att anlägga ett potatisland. Allt slit för - ingenting. Det är svårt att åka till trädgården och köpa ett helt potatisland. Tror jag. Faktiskt omöjligt. Fast ingenting är omöjligt enligt Gunde. Men det kanske var på fortet det. Så var det nog.

2 kommentarer:

  1. Handelsträdgård brukar vara ett bra ord annars! Lycka till med skörden!

    SvaraRadera
  2. Jag har inte köpt nåt grönt alls än till mina i tanken fantastiska balkongodlingar... Brukar bli nåt impulsköp i nån liten blomsteraffär eller på nån stormarknad, typ halva priset för att alla andra redan köpt och de där krakarna står ensamma kvar och väntar på att någon ska förbarma sig. Men det brukar bli bra det också, jag äter inte en himla massa tomater...
    Lycka till! :-)

    SvaraRadera