lördag 21 maj 2011

Början på slutet?

Stod ute på gården härom kvällen och kände en bekant doft. Drog in luft i näsan några gånger extra innan doftminnet vakande till liv. Hägg. Det luktade hägg. Så där lagom. Vad underbart det är med dessa årstider. När det växlar. När det nya tar fart.


Sommarängarna börjar ta fart. Börjar skifta i färg. Vackert. Glädjande. Tungt. Tungt att veta att detta är sista dagen. Sista dagen jorden finns. Enligt en äldre herre i alla fall. I kväll ska jorden gå under. Har han sagt. Harold Camping. Hur han vet det? Det är enkelt. Han har räknat ut det. Hör här bara. Man multiplicerar försoning med fullkomlighet, sedan multiplicerar man det med himlen, i kvadrat, så blir siffran 722 500. Just den siffran är antalet dagar det är sedan Jesus korsfästes. I dag. Och det är alltså liktydigt med jordens undergång. Säger Harold. Jag vet inte, jag läste det här. Om jag tror på det? Nja. Inte direkt då. Men för säkerhets skull ska jag gå ut och lukta på den kommande sommaren en extra gång. Bara för att. För att jag kan. Liksom.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar