söndag 13 februari 2011

Söndag

I dag är det söndag. Hela dagen. Jag hade en svag förhoppning om att det skulle vara fint väder i dag. Jättefint väder. Sånt där väder med blå himmel och strålande sol. Så blev det inte. Alls. Grå och mulen himmel med snö på tvären. Alltså blev det inget fiske. I dag. Det blev städning i stället. Tråkstädning. Hmpft! Men nu är det gjort. Så det så. Genast kom nästa problem. Eller problem och problem. Nästa fundering i alla fall. Jag brukar städa på måndagar. Efter att jag tränat. Innan duschen. Det är så skönt att börja veckan så. På något vis. Då har man gjort det värsta liksom. Nu vet jag inte vad jag ska göra efter träningen.


Alla hjärtans dag. Allahjärtansdag. Allahjärtans dag. Alla hjärtansdag. Vad gör man en sådan dag? Tycker det är lite fjantigt. Varför ska man inte kunna hjärta varandra alla dagar om året? Fast vem är jag att fundera om det här? Jag som för flera veckor sedan köpte en allahjärtansdag present åt maken. Jag, som verkligen verkar ha planerat detta firande lååångt i förväg. Fast riktigt så var det ju inte. Det var så att jag hittade något som både jag och döttrarna tyckte att maken borde få. Men mitt i det blev jag snål. Snåltarmen skrek rakt ut liksom. Man köper inte så pass dyra saker och bara ger så där utan vidare. Tyckte jag då. Nu tycker jag annorlunda. Nu undrar jag varför i hela fridens dagar vi inte gav han det då? Det hade ju varit roligare. Mycket roligare. Faktiskt. Nu vill det till att inslagningen blir något utöver det vanliga. Storslaget på något vis. Så innehållet blir så stort som det var tänkt från första början. Fast vad spelar omslaget för roll? Det är ju en karl som ska ha paketet. Inte sjutton tittar han på hur det är inslaget. Eller om det ens är inslaget i presentpapper. Skulle nog kunna slå in det i tidningspapper utan att han skulle märka det. Gör någon karl det? Tittar på hur och med vad ett paket är inslaget? Det undrar jag verkligen. Det gör jag. Jag slår in paketet i presentpapper. Helt klart. Men för att piffa till det ordentligt krävs något annat. Och jag vet vad. Jag får laga en sjuhelsikes middag. Jag får lägga krutet där. Så får det bli. Ett hyfsat fint paket serverat med en sjujäkla måltid! 

Sysslolösheten efter morgondagens träningspass är alltså löst. Jag ska förbereda en sjujäkla middag!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar