onsdag 12 januari 2011

Nu är det slut på leken.

Det var en gång en tant som tränade. Som tränade ganska intensivt. Som blev av med sin båtbojsform. Som hade en träningskompis. Den tanten fick lämna tillbaka sin kompis. Det resulterade i att tantens båtbojsform kom tillbaka. Som ett brev på posten. Sent men den kom. Båtbojen alltså.
Nu har tanten skaffat sig en ny kompis.

Bilden är naturligtvis lånad på internet

Precis. En nyckel. En nyckel till ett hälsosammare liv. En träningskompis. Jopp. Älgeva ska börja på gym. Nu jäklar ska det ske. Ordentligt. Alltså. Jag ska inte börja tokträna. Jag ska inte bli en kroppsbyggare. Jag ska bara träna så pass att jag kan äta det jag vill. Utan att det blir en båtboj runt mittdelen på kroppen.
Stegandet i familjen har smittat av sig. Maken hakade på mig och ena tonårsdottern nu i kväll. Vi blev som de tre musketörerna. Stegade iväg med bestämda steg. På väg mot 10 000 steg. Den andra tonårsdottern jobbade över på skolan i dag. Det blev inget stegande för henne med oss.
Jag fick ett sms av henne; "Jag kommer åka upp på byn med bussen sen lär jag gå hem. Har bara gått 6000 steg än så länge. Så måste gå lite". Är det då man tycker det gått till överdrift? Eller är det när hon ringer några timmar senare och ber om hämtning. Hon pallar inte att gå längre. Det är för kallt om öronen. Men hon planerar att gå 1000 steg extra i morgon. Eftersom hon varken i går eller i dag kommit upp till 10 000. Hmmm. Att röra på sig är bra. Absolut. Men jag vet inte jag. Det verkar lite överdrivet just nu. Men å andra sidan har vi en pakt. En pakt som säger att vi ska gå 50 000 steg/vecka och person.
Om det är någon som undrar så har jag gått drygt 21 000 steg till i kväll. En stegräknare är bra som sporre. Man kan liksom inte låta bli att gå några steg extra. Vill man göra sig till ska man ställa in steglängd och annat viktigt. Det vill inte jag. Jag vill gå. Stega fram många steg. Nå målet.
När man börjar kan man göra som jag gjorde. Ha en stegräknare på dig en vecka. En vanlig normal vecka. Kolla varje dag hur många steg du gått. Du kanske tokgår på dagarna. Då kanske 10 000 steg om dagen är "lite". Eller så trippar du fram lite försiktigt. Då kan 10 000 steg vara mycket att börja med. Alla steg utöver det du normalt går är ju en framgång.

Som den virrpanna jag är missade jag en liten detalj. Jag glömde väga in mig. Jo, det är säkert. Jag glömde. Men jag ska väga mig. Snart. Innan jag börjar gymma. Om jag kommer ihåg det.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar