söndag 21 november 2010

Slutet närmar sig ungefär samtidigt som början är på gång

Snart är helgen slut. Det är ganska skönt. Det blir lätt att man känner så när helgen mest bestått av tråkiga men ack så nyttiga saker. Eller vad sägs om rivstarten vi gjorde här på fredagkväll, frysavfrostning. Det kan lätt bli så. Ja, alltså att man ägnar sig åt frysavfrostning en fredagkväll. I alla fall den här tiden på året. Jag menar när temperaturen ute börjar närma sig frysens temperatur. Så man kan ställa ut allt man har i frysen. Utan att det börjar tina. Då måste man passa på. Tur hade jag också. Ena tonårsdottern hade en kompis här. En kompis som inte hade något emot att hjälpa till. Eller så vågade hon inte protestera. För min del spelar det ingen roll. Hon hjälpte till. Snälla flickan. På två timmar hade vi fått bort all is! Men alltså, varför finns det inte något smart sätt att frosta av frysen på? Det rinner ju vatten åt alla håll. Den lilla skitpipen som det är tänkt att vattnet ska rinna via fungerar då inte alls. Inte på min frys i alla fall. Jag skulle vilja ha en liten slang. En liten slang som man kan stoppa ner i en lite större bytta. så det inte skvätter överallt. Så man törs lämna fryseländet en stund. Som det är nu blir det lätt sjöslag i halva köket om man tittar bort en minut. Tonårstjejerna hittade på den ena lösningen efter den andra.


Första lösningen gick ut på att en långpanna skulle fånga upp allt vatten som skvätte åt alla håll. Ser mer ut som en halvtaskig brasa är på gång.


Den andra lösningen fångade upp relativt mycket skvättvatten men långt ifrån allt. Den var dock så pass effektiv att den fick vara kvar. Skitpipen syns mitt i bilden. För att den ska fungera någorlunda ska inte frysen stå upphöjd. Det gör naturligtvis vår. Men med lite frystejp, ett plastlock och en gigantisk kastrull gick det ganska bra.

Efter den rivstarten var det bara att fortsätta. Tvätta lite. För ovanlighetens skull. Smälta lite stearin och göra några fler ljus. Sticka lite fler raggsockar. Räknade och kom fram till att jag nu stickat 12 par!! Göra rent ugnen. Fy f#n säger jag bara. Nästa ugn jag köper ska vara självrengörande. Nästa frys jag köper ska vara självavfrostande. Allt jag köper hädanefter ska vara självrengörande, självavfrostande, självgående och självförsörjande. Inget underhåll eller skötsel ska krävas. Så det så!

Travakademin hade träff i lördags. Igen. Det är alltid lika trevligt. Vi fick sex rätt på v75. Igen. Det var mest bara favoriter som vann så det var usel utdelning. Igen. Tur vi inte spelar för att bli miljonärer. Eller det kanske är det vi gör. Är det så betyder det att vi misslyckats katastrofalt sju veckor på raken. Då vore vi en bunt idioter som fortsätter spela. Det kan inte vara så. Det kan det bara inte. Vi spelar för att ha något att skylla på. För att få umgås lite. Så är det nog. Kanske. Om vi skulle råka vinna lite pengar är det bara bonus. Så är det!


Den strumpätande tratthunden börjar bli till åren. Grå runt munnen har hon blivit. Men det gör ingenting. Hon är bra vacker ändå!

I morgon fyller mor år. Det ska firas. Med ett besök. Och ett litet paket. Men nej, hon ska inte få raggsockar i present. Känner jag min mor rätt har hon minst ett par egenstickade kan-vara-bra-att-ha-raggisar liggandes på något bra ställe.
När jag ändå är i en stad inte helt nära oss ska jag passa på att stöka undan lite julklappsinköp och lite paketinköp. Vi har snart ett födelsedagsbarn här i huset. Yngsta dottern ska fylla tvåsiffrigt. Hej och hå vad tiden går fort. Tur man inte åldras i samma takt som sina barn!


   

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar