fredag 6 augusti 2010

Ibland är livet bara underbart!

Jag och maken packade med oss middagen och drog till en tjärn ganska nära oss. Jo, jag vet, hemska föräldrar som lämnar barnen hemma. Men om man är en hemsk förälder ibland orkar man vara en bra förälder där emellan, tror jag i alla fall. Vi fick sällskap av några goda vänner där vid tjärnen. Solen sken, vattnet låg spegelblankt, elden värmde och skratten ekade mellan trädstammarna - det blir inte mycket bättre än så. Eller som en god vän till oss brukar säga "om man har det så här när man har det som sämst är det inte så illa"!

I morgon kväll blir det sång, underhållning och umgänge på en filt i gräset. Diggiloo kommer till byn, igen! Helt makalöst att de kommer till vår lilla by och att så många tusen personer söker sig hit, i fjol tror jag det var 6000 personer som var här. Att ta sig över vägen en sådan dag är näst intill omöjligt och fundera inte ens på att ta middagen från grillen. Trots det kaos som utbryter här i byn är det ett roligt kaos.
Första året de var här hjälpte jag till att bygga produktion (ljus och ljud) till showen. Det märktes ganska raskt att det var folk från stora staden som kommit hit, inte en av dom hade en mobilleverantör med täckning i norrland. Förvirringen var total! Det skulle ringas både hit och dit men ingen hade någon mottagning. Jag minns att jag skrattade lite lätt åt de smått hysteriska själarna som sprang runt med mobilerna i högsta hugg och sökte mottagning. Jag lät de hållas ett tag innan jag talade om för dem att de inte skulle hitta någon mottagning här. Jo, lite skadeglad lät jag nog men jag lånade ut min mobil så de fick ringa sina livsviktiga samtal. Vem vet, de kanske hade blivit efterlysta annars och då hade det förmodligen vimlat av poliser och andra myndighetspersoner här. Alla letandes efter ett helt gäng förvirrade "roddare". Ingen bra pr för vår by. Man kan bara hoppas att de lärt av sitt misstag och har en annan leverantör eller att de ringer alla sina viktiga samtal innan de tappar kontakten med yttervärlden, om inte annat kanske det finns en annan vänlig själ i den här byn som lånar ut sin mobil.

Vad gäller yngsta dotterns utsvävningar i går natt, hon var på dans. Jo, det är säkert, hon var på dans - styrdans! En kompis (till yngsta dottern) mamma skulle iväg och dansa och barnen fick följa med. Hon hade jättekul! Om de vuxna runt omkring hade lika kul förtäljer inte historien.

Nu ska jag pula lite till med sportutstyrseln jag ska ha nästa lördag sen är det dags för lite skönhetssömn. Ena tonårsdottern har målat och fixat lite ikväll så jag borde nog lägga ner lite energi på det hela jag också. Vad det är för utstyrsel kan jag inte skvallra om än, det får vänta till nästa helg. Jag kan lova att bilder på skapelsen kommer!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar