tisdag 25 maj 2010

Ledig dag!

Flyttade mina timmar till torsdag så vips vaps blev jag ledig i dag också! Nu var det verkligen dags att ta tag i drivorna med smulor, högarna med reklam, dammtussarna och allt annat som helt enkelt bara låg på fel ställe. Konstaterade snabbt att nu är det inte roligt att städa längre. Nyhetens behag har lagt sig, hos samtliga familjemedlemmar tror jag. Under det år vi har bott hemma nu har i stort sett samtliga familjemedlemmar plockat undan efter sig men nu verkar alla ha slutat med det. Kan inte förstå varför ALLT hamnar i köket jämt, eller en hel del blir liggandes i hallen också. Jag plockade, flyttade på saker, plockade, slängde saker, svor, plockade, strök lite bordstabletter och tillslut var det dags att torka, gnugga, gnälla, putsa, gno och sucka lite. När allt tillslut var där det ska vara, dammet borttorkat och blommorna vattnade var det bara golven kvar - dubbelsuck! När det började likna klart tog jag med mig påsarna med tomflaskor (pet-flaskor) och åkte till Ica. Efter en hel del stoppande, suckande, pulande och mumlande var det dags för lite vardagsshopping och det är JÄTTETRÅKIGT i vanliga fall och just i dag var det hysteriskt tråkigt men ack så nödvändigt. När shoppingen var klar åkte jag hem och JÄKLAR vad glad jag blev när jag öppnade dörren!! Det var SÅ fint inne och det luktade nystädat, humöret som två sekunder tidigare varit i nivå med trottoaren sköt i höjden med samma fart som en raket på nyårsafton.

Yngsta dottern skulle ringa till en kompis i morse för att fråga om hon ville följa med henne hem efter skolan. Kompisens mamma har bara mobiltelefon så yngsta dottern ringde på den men det var upptaget hela tiden. Det var bara att acceptera för unga fröken att det inte blev något bestämt. Ungefär en timme senare får jag ett sms av ena tonårsdottern som vill att jag ska ringa henne vilket jag naturligtvis gör, det är bara det att det är upptaget - hela tiden. Jag provar ringa den andra tonårsdottern men det är upptaget där också. Typiskt tonåringar tänker jag. Tillslut skickar jag ett sms, med en liten klagan över att det bara är upptaget, till tonårsdottern som ville jag skulle ringa. Till svar får jag att hon inte pratar i telefonen och att hon inte gjort det tidigare heller. Hmmm, nu börjar jag fundera på om det är något fel någonstans. Skickar ett sms till den andra tonårsdottern och frågar om hon har pratat i telefonen, får till svar att hon inte gjort det. Nyfiken som jag är vill jag veta vad som är fel så jag går in på telias hemsida för att titta efter driftstörningar. Gissa om jag blev lite full i skratt när deras karta över driftstörningar har driftstörning!? Strax efter detta hör jag på radion att hela Sverige är drabbat av ett fel i det mobila nätet, tydligen var det bara samtalsbiten som inte fungerade eftersom det gick att både skicka och ta emot sms. Det fanns i alla fall minst en mobiltelefon det gick att ringa både till och från, Kollegans. En mobiltelefon som hon har mumlat och svurit över några gånger då hon blev lurad när hon band sitt abonnemang. Hon blev lovad en uppdatering av den mobil hon hade men fick en som inte på långa vägar är bättre än den hon hade. Men tydligen är den mycket bättre än vad någon kunnat föreställa sig, den fungerar när inga andra mobiltelefoner i Sverige fungerar!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar