söndag 11 april 2010

Slut på ledighet

Yngsta dottern hade fått för sig att hennes myshörna skulle vara någon av skrubbarna intill hennes rum. Kan låta som en alldeles strålande idé, tills man sett hur det ser ut i våra skrubbar. De är packade och stuvade från golv till tak med allt som kan vara bra att ha och allt som har varit bra att ha, helt omöjligt att få plats med en myshörna där. Nu verkade inte yngsta dottern speciellt ledsen över den uteblivna myshörnan utan mest nöjd över att hon fått en ny ingång till sitt rum.

Vi bjöd in närmsta grannen och de nästan närmsta grannarna på mat och det var tur för annars har vi nog förätit oss, grillningen blev precis så lyckad som jag önskat! En trevlig kväll som innehöll både roliga historier och lite dans. Vår nästan närmsta granne, som är av manligt kön, har nog sett som sin livsuppgift att lära mig dansa. Han kommer aldrig bli utan den uppgiften kan jag säga! Takt har jag men att få ihop takten med rörelserna i benen och samtidigt röra mig åt samma håll som nästan närmsta grannen verkar omöjligt.

Lördagen tillbringade vi i vårt vindskydd på gården. Maken gjorde vår för skotrarna och ställde in dom på logen. Lite vemodigt att vintern snart är slut men samtidigt börjar jag längta lite efter sommaren. Vi gjorde vårt bästa för att få lite vårfärg i ansiktet men som vanligt blir jag och tonårsdöttrarna bara grisskär.

Söndagen hade väderprognosen utlovat KANONVÄDER! Vi klev upp, packade ner lunch och fiskegrejor för att styra våra näsor mot en sjö inte allt för nära oss. Föga anade vi vad som väntade....


Gissa om maken mummlade lite på vägen upp? Gissa om han mummlade mer på vägen hem? Bitvis åkte vi på underredet! Jag är väldigt glad att alla bildelar satt där dom skulle och att de fungerade när vi kom hem! Men så här i efterhand hade vi en helt fantastisk dag på isen trots att inte en enda av oss fick så mycket som ett napp. Lite sanning med modifikation var det för våra vänner längst uppe på berget hade fått en fisk innan vi kom, dom är morgonpigg dom.

Nu sitter jag och försöker kyla ner mitt röd/lila ansikte och en av tonårsdöttrarna går omkring med en blöt handduk i ansiktet. Man kan säga att vi minsann har gjort vad vi kan för att skaffa den vinterblå/vita näsan en annan färg!

Till tonårsdotterns stora glädje har pojkvännen äntligen kommit hem. Hon är riktigt glad nu! Att ha en kärlekskrank dotter hemma ett helt lov är inte det lättaste. Sms-trafiken har varit tät, stuntals riktigt intensiv, tror nog hon lider av "sms-tumme" nu.
Jag fick en present av pojkvännen!

Till och med han har fastnat i älgträsket. Jag blev naturligtvis överlycklig och ska nu försöka hitta en plats i fobiskåpet åt nykomlingen. Tonårsdottern tycker det är dags för ett till skåp, tycker det är lite väl trångt i det jag har nu. Jag kan inte annat än hålla med henne men samtidigt tycker jag det är lite charmigt med alla älgar hopknölade i ett skåp. Oavsett hur många gånger man tittar i skåpet hittar man nästan alltid en älg som man missat förut.

Tänk, jag har varit ledig 8 dagar! Trots skitväder eller kanske tack vare skitvädret har jag fått en hel del gjort här hemma under lovet så jag går och jobbar med rent samvete i morgon.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar