måndag 19 april 2010

I huvudet på ÄlgEva

Ibland funderar jag hur människor tänker. I just det här avseendet tänker jag på pedagoger (ber redan här och nu om ursäkt för att det kan låta som jag drar alla över en kam, det är VERKLIGEN inte så!) som har läst pedagogik flera år på högskola och som förmodligen under dessa år har "sniffat" lite på den andra världens skola. Jag jobbar i den andra världens skola trots att jag inte har läst på högskola och jag vill påstå att både jag och mina kollegor klarar av det riktigt bra! Vi är inne på 2000-talet och det finns alltså människor (pedagoger) som på fullaste allvar inte har förstått att den andra världens skola också har en läroplan och att den är precis lika viktig som den vanliga världens skola har. Hur är det möjligt?? Vad tror folk om sär/träningsskolan? Att det är ett ställe man sitter av dagen? Att man inte behöver lära sig något bara för man inte är normalstörd? Att utveckling är förbehållet de normalstörda?

Tyvärr är det allt för ofta som en pedagog utttalar sig lite konstigt när det gäller den andra världens skola och inlärning. Om det beror på ointresse eller okunskap vet jag inte men jag tycker det är tragiskt. I den vanliga skolan lär de ut att alla människor har lika värde, men det verkar inte gälla alla. Eller är det så att man inte tänker på de i den andra världen, att de inte räknas in i den stora massan? Hur kan man lära ut allas lika värde när man inte själv ser den rätten?

Alla barn och ungdomar har skolplikt, även de i den andra världen! Att sedan inte skoldagarna och inlärningen ser likadan ut som i den vanliga världens skola är väl en himla tur. I den andra världens skola är vi ganska duktiga på att låta eleverna lära utefter sin egen förmåga och i sin egen takt, så skulle den vanliga världens skola också behöva jobba många gånger.

Vi lär verkligen för livet i den andra världens skola. Normalstörda lär sig räkna, vi lär oss hur man styr kroppen, normalstörda lär sig läsa, vi lär oss kommunicera, normalstörda lär sig skriva, vi lär oss äta och dricka.

Jag började inlägget med att be om ursäkt för att det kanske verkade som jag drog alla pedagoger över en kam, jag vill åter igen be om ursäkt. Jag känner pedagoger som är helt underbara i sitt tänk, som verkligen har förstått alla människors lika värde och som inte tar för givet utan frågar när något inte är solklart. Pedagoger som inte är rädd för att ställa sina frågor eller öppet fundera kring hur den andra världens skola fungerar. Som räknar kallt med att den andra världens skola är precis lika viktig som den vanliga världens skola.

Att hålla tand för tunga har fått ett ansikte (det blåa är faktiskt ett stygn)!

1 kommentar: