tisdag 6 april 2010

Humörsvängning

Började jobba kl. 6.30 i dag. Är väl inget konstigt med det tänker nog de flesta men jag börjar sällan före kl. 10.30 så i min värld har jag börjat gristidigt i dag! Om det berodde på den tidiga morgonen eller om jag alltid är grinig vet jag inte men attans vad irriterad jag blev på morgonkvisten. Alla föräldrar har talat om vilka tider deras barn ska vara på fritids under lovet och det är jättebra att veta så man kan planera hur många som behöver jobba, vilka tider de behövs, beställa rätt antal portioner mat och planera aktiviteter. Tror ni att alla barnen kom? Icke!! Nästan hälften av barnen uteblev! Inte nog med det så var det endast en förälder som ringde samma tid som barnet skulle ha kommit, resten ringde allt från en halvtimme till en och en halv timme senare. Det betydde att jag hade beställt mat för X antal personer för mycket. Hade jag varit inlejd på timmar hade vi gått med dubbel personalstyrka i fyra onödiga timmar dessutom. Sen har föräldrar en förmåga att tycka en massa om vilka aktiviteter som borde äga rum och sucka högt över sparkrav och bristen på pengar när aktiviteter uteblir och personal dras in. Jovisst, det kan tyckas vara småsummor som oplanerad frånvaro kostar men om man tänker i långa loppet, cirka 15 lovveckor/läsår, blir det många kronor som bara "kastas bort" varje år. Det man också måste tänka på är att det bara är ett fritids i kommunen, det finns fler där det förmodligen är samma sak. Om man lägger till alla förskolor kan det bli många kronor som "kastas bort". Kronor som kanske hade kunnat omvandlats till högre personaltäthet, mer material och kanske fler aktiviteter.
Personligen tycker jag att det är brist på respekt för personalen och verksamheten när man inte meddelar sitt barns frånvaro. Även personal inom barnomsorgen vill vara ledig ibland men blir kanske nekade semester på grund av att det ska vara många barn i verksamheten. Att sedan stå med facit i hand och inse att man hade kunnat vara ledig är riktigt surt! Jag är medveten om att det ibland dyker upp tillfällen där man sent hittar en lösning så barnen kan vara ledig, men varje lov?? Kanske är det dags att informera föräldrarna om vad denna oplanerade ledighet kostar verksamheten, om de inte redan förstår det.
Som sagt, jag vet inte om det berodde på den tidiga timmen eller om jag jämt är så här grinig men jag ska nog hålla mig till mitt jobb. Tror inte att jag är lika grinig där i alla fall.
När man är bland fritidsbarn kan man få höra hur de upptäcker världen. Ett barn, 7 år, hade kommit på en ganska stor sak och deklarerade högt ut sin nyvunna kunskap för ett annat barn.

- Haj ni en källaje?
- Ja.
-Vet du att taket däj ellej golvet på taket uppe är taket i källajen?
- Ja?
- Visst äj det bja!!

Det hade ni säkert inte tänkt på själva!

1 kommentar:

  1. Har jobbat i både förskole och fritidsverksamhet och det är precis som du beskriver.Inte utan att man suttit med armarna i kors emellanåt.:(

    SvaraRadera