torsdag 22 april 2010

Att åldras med finess

Skolan jag jobbar på är inte av senaste snitt, inte näst senaste sitt heller faktiskt. En åldrande skola har mycket att berätta om vi bara lyssnar. Jag ska villigt erkänna att jag varit en dålig lyssnare men det kanske ändras. Det håller som bäst på att ställas i ordning ett museeum på övervåningen i en av skolbyggnaderna. Jag har varit upp och tjuvkikat lite och vilka minnen som triggas igång bara man ser gamla skolböcker. Gena-boken är en bok jag förmodligen aldrig kommer glömma, inte för att jag kommer ihåg speciellt mycket av innehållet. Det är nog mest bara en bild jag kommer ihåg, en profilbild av en person som nyser i motljus. Man kunde riktigt se hur bacillerna sprutade ur munnen! Men det är en händelse utanför skolan, på en underbar liten ort i Dalarna som minnet med Gena-bokens nysbild gäller. Jag hade följt med min bästis till hennes familjs sommarstuga. Vi var ett litet gäng barn/ungdomar som var och badade, naturligtvis var vi både tjejer och killar. Killen som bara var sååå snygg var självklart med, tror att vi (jag och min kompis) var i den åldern när man blev kär i nästan alla "nya" killar. Som det var när man var lite kär ville man inte säga eller göra något som kunde skämma ut en, vilket nästan var en omöjlighet eftersom man skämdes för allt. Killen i fråga råkade nysa och där jag satt hade jag en alldeles perfekt profilbild av grabben. Gissa hur det såg ut när han nös! Precis som i Gena-boken!! Som om inte det räckte var jag tydligen tvungen att säga det högt också, "det såg precis ut som i Gena-boken" och avsluta med ett asgarv.... Det var tydligen bara jag som hade lagt märke till nysbilden i boken så några krävde naturligtvis en förklaring och jag tror att det var då jag insåg det pinsamma. Tillbaka till verkligheten nu!
Vissa märken efter tider som gått kan skvallra om många fötter som trampat fåror i trappsteg eller handtag nötta efter mängder av barnhänders omilda och lekfulla behandling. Det jag har hittat i gymnastiksalen förbryllar mig. Jag vet inte om det är någon elev som haft lite att göra men mycket skaparkraft utan rätt kanal att få ut det på, om det är många elever som missat utgången och sprungit in i väggen ett antal gånger eller om självaste Walt Disney har varit där och satt sina spår men....
.....nog sjutton ser det ut som självaste Musse Pigg sitter på golvlisten!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar