tisdag 30 mars 2010

Städdags!!

Varför är det på samma sätt varje vår, hela hemmet ser ut att bada i damm och annat skräp? Man städar och fejjar regelbundet hela vinterhalvåret men det kan ingen människa tro när man ser sig runt här. Dammet hotar med att överfalla första bästa som vågar gå för nära och fönstren har en gråaktig dimma, nästan omöjliga att se ut genom.
Det börjar bli dags för "operation storstädning"! Kanske ska jag göra som Pippi Långstrump, snöra fast rotborstarna på fötterna och ta en svängom på köksgolvet, det är garanterat roligare att skura golv på det sättet.
I ärlighetens namn är själva städningen inte några större problem, det är fönsterputsningen som är problemet. Något tråkigare att göra tror jag inte finns och dessutom är det JOBBIGT! Spelar liksom ingen roll att jag vet hur fint det blir när fönstren är putsade och gardinerna bytta, det tar oftast någon månad innan jag faktiskt börjar putsa. När jag väl börjat betyder inte det att fönstren blir klara samma dag, inte ens samma vecka eller månad faktiskt. I det här huset kan fönsterputsningen pågå i en evighet eller i alla fall en månad eller två. Om man då räknar med den månad det tar innan jag börjar putsa ser man snart att fönsterputsandet nästan tar en fjärdedels år och det behöver putsas minst tre gånger per år. Vem sjutton vill putsa fönster tre fjärdedelar av ett år?? Jag tror vi satsar på lite starkare lampor i stället!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar